TEHNOLOGIJA

Objašnjenje razlike između APS-C-a i senzora punog kadra

Što je fotoaparat sa senzorom punog kadra i koja je razlika između senzora punog kadra i APS-C senzora? Ovo su ključne razlike i ključne prednosti obje vrste.
Podijeljena slika koja prikazuje Canon EOS R6 na velikoj stijeni i fotoaparat Canon EOS R7 postavljen na stijeni.

Koje su razlike između APS-C formata i senzora punog kadra?

Glavna razlika između APS-C formata i senzora punog kadra je fizička veličina senzora slike – senzori punog kadra veći su od senzora APS-C formata – iz čega zatim proizlaze i druge razlike između dvije vrste fotoaparata. Kao i kod većine stvari, veće nije nužno bolje, tako da svaki format ima svoje ključne prednosti.

EOS R6 i EOS R7 jedan pokraj drugoga, oba fotoaparata bez postavljenog objektiva.

Dok promatramo ova dva fotoaparata sa sustavom EOS R bez postavljenih objektiva, možemo jasno uočiti razliku u veličinama senzora. Lijevo je EOS R6 sa senzorom punog kadra, a desno EOS R7 sa senzorom formata APS-C. Sustav za montiranje objektiva RF identičan je na oba modela.

APS-C senzor ispred senzora punog kadra dočarava razliku u njihovoj veličini.

Usporedba senzora punog kadra i APS-C senzora. Razlika u veličini objašnjava zašto APS-C fotoaparati često mogu biti manji i kompaktniji od fotoaparata sa senzorom punog kadra.

Što je APS-C?

Aktivno područje senzora slike APS-C formata tvrtke Canon iznosi 22,2x14,8 mm, što približno odgovara kadru fotografskog filma APS-C formata.

APS format (Advanced Photo System – napredni sustav za fotografije) prvi je put predstavljen 1996. godine, kao novi format fotografskog filma. Kod većini današnjih filmskih fotoaparata možete odabrati različite omjere formata, uključujući C (klasični) s jednakim omjerom slike 3:2 kao i kod standardnih filmskih fotoaparata od 35 mm, H (visoka rezolucija) sa širokim omjerom stranica 16x9 i P (panoramski) 3:1.

APS-C odgovara i formatu videozapisa Super 35 te je postao popularan odabir za veličine senzora slike kod EOS digitalnih SLR (DSLR) fotoaparata tvrtke Canon, kao i kod fotoaparata bez zrcala serije EOS M.

Dvije plesačice flamenca u dugim haljinama na volane poziraju za fotoaparat u živopisnom predvorju s više lukova.

Uz isti otvor blende i žarišnu duljinu, fotoaparati formata APS-C kao Canon EOS R10 tipično daju veću dubinu polja od fotoaparata sa senzorom punog kadra. To je idealno za postizanje dubinske oštrine na fotografiji. Snimljeno modelom Canon EOS R10 s objektivom EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10 mm, 1/320 s, f/5 i ISO1600. © Diana Millos

Portret mlade žene s dugom tamnom kosom na zamućenoj pozadini.

Fotoaparat sa senzorom punog kadra i brzim objektivom karakteristično stvara manju dubinu polja, omogućavajući izoliranje glavnog objekta zamućivanjem pozadine. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 s objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM pri 1/500 s, f/1.8 i ISO1600. © Javier Cortes

Što je „senzor punog kadra“?

Senzori slike punog kadra tvrtke Canon imaju aktivnu površinu od 36 x 24 mm, što je veličina identična kadru filma od 35 mm.

Format filma od 35 mm datira iz 1889., kada je uveden kao standardna širina za film za snimanje videozapisa. Uskoro je postalo standard za fotografiranje te je prenesen i na digitalne fotoaparate sa senzorom punog kadra, uključujući DSLR fotoaparate EOS DSLR sa senzorom punog kadra i fotoaparate bez zrcala sustava EOS R.

APS-C i senzori punog kadra proizvode slike sa standardnim omjerom širine i visine od 3:2, a APS-C senzori mogu imati jednak broj megapiksela kao i senzori punog kadra. Međutim, senzor punog kadra fizički je oko 63 % ili 1,6x veći od senzora APS-C formata.

Pogled na Sevillu s tornjem Crkve Navještenja Gospodinova u sredini.

Uz „faktor obrezivanja“ senzora APS-C formata, objekti ispunjava veći dio kadra, što povećava domet objektiva. Ova fotografija koja se gleda prema Crkvi Navještenja Gospodinova u Sevilli snimljena je fotoaparatom sa senzorom punog kadra, Canon EOS RP s objektivom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM pri 84 mm, 1/400 s, f/8 i ISO200.

Pogled na Sevillu s tornjem Crkve Navještenja Gospodinova bliže sredini.

Fotografija je snimljena iz istog položaja, s istim objektivom, žarišnom duljinom i postavkama, ali s APS-C fotoaparatom. Manji senzor snima manji dio scene, čime se postiže isti učinak kao i zumiranjem tornja. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R10 s objektivom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM pri 84 mm, 1/400 s, f/8 i ISO200.

Objašnjenje faktora obrezivanja

Ta razlika u fizičkim veličinama između dvije vrste senzora određuje što kamera „vidi“. Svi objektivi stvaraju kružnu sliku, što znači da objektiv kompatibilan sa senzorom punog kadra mora imati dovoljno velik opseg da bi slika mogla preklapati kutove pravokutnog senzora slike punog kadra. Ako isti objektiv upotrijebite na fotoaparatu APS-C formata, manji senzor slike upotrijebit će manje područje u središtu istog kruga slike. U usporedbi sa slikom na senzoru punog kadra, slika je obrezana.

Budući da su APS-C senzori na fotoaparatima tvrtke Canon 1,6x manji od senzora na fotoaparatima sa senzorom punog kadra tvrtke Canon, „faktor obrezivanja“ je 1,6x. To znači da snimanje standardnim objektivom od 50 mm na APS-C fotoaparatu daje isto vidno polje kao i snimanje telefoto objektivom od 80 mm na fotoaparatu sa senzorom punog kadra (50 x 1,6 = 80). Isto tako, s objektivom sa senzorom punog kadra od 100 mm na APS-C fotoaparatu dobivate isto vidno polje kao i s objektivom od 160 mm na fotoaparatu sa senzorom punog kadra. Iz tog razloga, faktor obrezivanja ponekad se naziva i „višekratnik žarišne duljine“, što vam govori o efektivnoj žarišnoj duljini objektiva koji upotrebljavate.

Ako to želite izračunati pri upotrebi RF, EF, RF-S, EF-S ili EF-M objektiva na APS-C fotoaparatu, možete upotrijebiti kalkulator efektivne žarišne duljine u besplatnoj aplikaciji Canon Photo Companion.

Faktor obrezivanja primjenjuje se na sve objektive sa senzorom punog kadra na fotoaparatima APS-C formata, uključujući i EF i RF objektive. EF objektivi mogu se upotrebljavati na svim fotoaparatima sustava R sa senzorom formata APS-C s bilo kojim iz asortimana adaptera za montažu EF-EOS R.

Velika vodena površina okružene brdima i planinama, pri slabom osvjetljenju.

Prednosti APS-C formata u odnosu na senzor punog kadra

Budući da su APS-C senzori manji, fotoaparati mogu biti kompaktniji i lakši, što je idealno za ulične fotografije i fotografiranje na putovanjima. Budući da objektivi dizajnirani za APS-C fotoaparate zahtijevaju manji krug slike, objektiv može biti manji i lakši, ali i cijenom pristupačniji.

Zbog faktora obrezivanja, APS-C senzor manje ili udaljenije objekte u kadru čini većima, povećavajući efektivnu žarišnu duljinu bilo kojeg objektiva za 1,6x. To može biti velika prednost pri fotografiranju divljih životinja, akcija i sportova. Upotrebom objektiva odličnih radnih značajki, a ipak pristupačne cijene kao što je Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM na APS-C fotoaparatu dobivate efektivni raspon zumiranja od 112–480 mm, što je na razini supertelefoto objektiva. Cijenom usporedivi objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM na APS-C fotoaparatu ima efektivan raspon žarišnih duljina od 160–640 mm. Kada biste jednak doseg htjeli dobiti na fotoaparatu sa senzorom punog kadra, trebao bi vam veći, teži i skuplji objektiv.

Kako biste postigli isti efekt, možete obrezati slike s fotoaparata sa senzorom punog kadra, ali time smanjujete broj megapiksela, što znači da će dobivene fotografije biti manje i stoga manje oštre nakon što ih povećate. Osim toga, snimanjem fotoaparatom u formatu APS-C štedite vrijeme i trud oko ručnog obrezivanja fotografija u fazi uređivanja.

Rudar koji radi na zemlji u slabo osvijetljenom rudniku, s još dva rudara koja gledaju.

Senzori slike punog kadra općenito su poželjni za snimanje pri visokim ISO postavkama jer imaju veće površine od senzora APS-C formata s istim brojem megapiksela, što znači da mogu snimiti proporcionalno više svjetla uz manje šuma. Ova fotografija snimljena je u rudniku ugljena svjetlom rudarskih svjetiljki pomoću fotoaparata Canon EOS R punog kadra s objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/100 s, f/2.0 i ISO12800. © Daniel Etter

Noćna gradska panorama prikazuje visoke zgrade s uličnim svjetlima u prednjem planu, uz refleksije na površini vode.

Unatoč tome, EOS R7 s 32,5 MP i EOS R10 s 24,2 MP dobro kontroliraju šum na slici, omogućavajući snimanje fantastičnih fotografija minimalne zrnatosti pri vrlo slabom osvjetljenju i iznimno visokim vrijednostima ISO. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R10 s objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 22 mm, 1/40 s, f/8 i ISO25600.

Prednosti senzora punog kadra u odnosu na APS-C

Budući da senzor punog kadra ima šire vidno polje, fotoaparat sa senzorom punog kadra idealan je za snimanje prekrasnih krajolika, iznimno širokih arhitektonskih interijera i astrofotografija, ali i za kreativne efekte kad želite dodatno naglasiti perspektivu između prednjeg i stražnjeg plana.

Općenito je pravilo da fotoaparati sa senzorom punog kadra, naročito pri širim otvorima blende (manji f-broj), mogu dati rezultirati manjom dubinom polja od fotoaparata sa senzorom APS-C formata, što znači da je manji dio slike izoštren, a veći dio pozadine zamućen. To je često idealno za fotografiranje mrtve prirode i portreta, kao i u drugim scenarijima u kojima želite izolirati glavni objekt zamućivanjem pozadine.

Dodatna prednost senzora punog kadra odnosi se izravno na njegove veće dimenzije. Pod uvjetom da je sve ostalo jednako, pojedinačne osjetljive površine ili receptori svjetlosti na senzoru slike punog kadra fizički će biti veći od onih na APS-C senzoru s istim brojem megapiksela. Stoga imaju veći potencijal prikupljanja svjetlosti i mogu snimiti više informacija uz manje šuma ili zrnatosti na fotografiji, naročito pri visokim ISO postavkama u uvjetima slabog osvjetljenja. To je izvrsno pri fotografiranju portreta u zatvorenom prostoru i fotografiranju vjenčanja, kao i pri snimanju iz ruke u sumrak, snimanju noćnih gradskih panorama i svaki put kad brzine zatvarača moraju biti dovoljno velike za zaustavljanje pokreta u slabo osvijetljenim scenama.

Canon EOS R10 s objektivom RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM u krilu žene u svijetložutoj haljini.

Zahvaljujući kompaktnoj izradi i laganim popratnim objektivima sa zumiranjem RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM i RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, EOS R10 i EOS R7 izvrsni su fotoaparati za putovanja, bilo da ste se uputili na kraće lokalno putovanje ili pak na drugi kraj svijeta.

Usporedba APS-C-a i senzora punog kadra

Fotoaparate sa senzorom punog kadra ponekad se smatra „profesionalnijima“ od APS-C fotoaparata, a svakako su obično veći, što ih čini pogodnijima za upotrebu s velikim telefoto objektivima. Međutim, zahvaljujući povećanom dosegu koju možete dobiti s APS-C fotoaparatom, možda vam uopće neće trebati veliki telefoto objektiv. APS-C može ostati najbolji izbor putne fotografe, kao i za fotografe koji snimaju sportove i divlje životinje te im treba velik telefoto doseg u kombinaciji sa slobodom kretanja.

Nakon prvog snimanja fotoaparatom Canon EOS R7, fotografkinja divljih životinja Dani Connor komentirala je sljedeće; „Omogućuje mi da se približim objektu bez potrebe za velikim, teškim objektivom. To je savršena vrsta fotoaparata ako fotografirate ptice jer su ptice često prilično male i prilično daleko.“

Fotoaparati sa senzorom punog kadra mogu biti pogodni za snimanje izuzetno širokih pejzaža, ali s druge strane, zbog manje dubine polja senzora punog kadra, fotoaparatom s APS-C senzorom može biti lakše postići izoštrenost po dubini pejzaža. Osim toga, iako fotoaparati sa senzorom punog kadra obično daju manju dubinsku oštrinu i na taj način mogu omogućiti isticanje objekta u odnosu na privlačno zamućenu pozadinu, u igri su i drugi čimbenici kao što je otvor blende – APS-C EOS R10, EOS R7, EOS R50 i EOS R100 dobro će funkcionirati za portrete s objektivom kao što je kompaktni Canon RF 50mm F1.8 STM, koji ima idealnu efektivnu žarišnu duljinu od 80 mm i širok otvor blende od f/1.8.

Canon EOS R7 pored tri objektiva: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM i RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM prikazan na lijevoj strani, na modelima EOS R10 i EOS R7 ima efektivnu žarišnu duljinu od 160 – 640 mm. Kad biste na fotoaparatu sa sustavom EOS R sa senzorom punog kadra upotrijebili Canonov ekstender RF 1.4x ili ekstender RF 2x kako biste dobili slično povećanje telefoto dosega, izgubili biste jedan ili dva koraka otvora blende, što bi rezultiralo padom brzine zatvarača i otežalo izbjegavanje zamućenja pokreta i podrhtavanja fotoaparata. RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (u sredini) donosi žarišnu duljinu ekvivalentnu 35 mm od 29–72 mm, a RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (desno) od 29–240 mm.

RF u odnosu na RF-S objektive

Svi fotoaparati EOS R tvrtke Canon, bez obzira na to imaju li senzor punog kadra ili APS-C formata, fotoaparati su bez zrcala koji imaju identičan napredni sustav za montiranje objektiva RF. To znači da, ćete ako se odlučite za model EOS R7 ili EOS R10, ili čak EOS R50 ili EOS R100, u potpunosti moći iskoristiti cijeli asortiman izvanrednih RF objektiva. Osim objektiva s vrhunskim tehnologijama za izoštravanje i optičkom kvalitetom, RF priključak pruža puno veće brzine prijenosa podataka i propusnost između objektiva i fotoaparata, omogućavajući napredno automatsko izoštravanje potpomognuto umjetnom inteligencijom, snimanje i praćenje nevjerojatnom brzinom i preciznošću, nove razine stabilizacije slike, optimizaciju objektiva u stvarnom vremenu i mnoge druge napredne novosti.

Predstavljanjem modela EOS R7 i EOS R10 dolaze novi RF-S objektivi posebno dizajnirani za fotoaparate s RF prihvatom koji imaju senzor formata APS-C. Standardni objektiv za zumiranje RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, s efektivnim rasponom žarišnih duljina od 29–72 mm ekvivalentnom 35 mm, relativno je malen zahvaljujući dizajnu na uvlačenje i teži svega 130 g, dok RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pruža još veći raspon zumiranja – s efektivnim rasponom žarišnih duljina od 29–240 mm ekvivalentnom 35 mm – a ipak teži svega 310 g, što ga čini iznimno svestranim višenamjenskim objektivom za svakodnevno snimanje i fotografiranje putovanja.

Drugi kompaktni, lagani i cijenom pristupačni popularni RF objektivi kompatibilni sa senzorom punog kadra: Canon RF 16mm F2.8 STM, koji modelima EOS R7EOS R10 pruža raskošno široko vidno polje ekvivalentno objektivu od 25,6 mm na kućištu sa senzorom punog kadra. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM izvrstan je kao standardni objektiv fiksne žarišne duljine, s efektivnom žarišnom duljinom od 56 mm na fotoaparatima sustava EOS R sa senzorom formata APS-C, u kombinaciji s optičkom stabilizacijom slike i faktorom makropovećanja od 0,5x. Canon RF 50mm F1.8 STM izvrstan je objektiv za portrete koji kombinira efektivnu žarišnu duljinu od 80 mm na APS-C fotoaparatu s velikim otvorom blende od f/1.8, za usku dubinu polja. Za putovanja i uličnu fotografiju, RF 28mm F2.8 STM pruža efektivnu žarišnu duljinu od 45 mm kad se upari s EOS R10 laganog i kompaktnog plosnatog dizajna.

Zahvaljujući asortimanu adaptera za montažu EF-EOS R, na fotoaparatima bez zrcala sustava R sa senzorom formata APS-C možete upotrebljavati i širok raspon EF i EF-S objektiva, bez gubitaka po pitanju kvalitete ili funkcionalnosti.

Matthew Richards

Slični proizvodi

Slični članci

  • Stabla obavijena maglom iznad paprati koje je fotoaparatom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 28-70mm F2L USM snimila Verity Milligan.

    KOMPLET

    Zašto je sustav EOS R nadogradnja koja mijenja karijeru

    Fotoaparati i objektivi sustava EOS R tvrtke Canon unapređuju rad fotografa za pet godina. Iz prve ruke otkrijte zašto su ih profesionalci odabrali.

  • Osoba drži fotoaparat EOS R100 tvrtke Canon kako bi fotografirala dva člana obitelji prikazana odostraga.

    OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako započeti s fotografiranjem

    Želite li prijeći s pametnog telefona na fotoaparat? Naš vodič za fotografiranje za početnike ima sve što vam je potrebno za početak.

  • Tri objektiva Canon RF – RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM – na drvenoj površini s narančastim zidom u pozadini.

    OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako odabrati objektiv

    Sve što trebate znati o objektivima, od vrsta objektiva do značajki koje trebate tražiti.

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako upravljati ekspozicijom

    Ovladajte postavkama otvora blende, brzine zatvarača i ISO osjetljivosti.