Zora i sumrak čarobno su vrijeme. To su trenuci kada festivali oživljavaju, grad se zahuktava, a prilika a fotografiranje je napretek. No snimanje detalja kad je svjetlost slaba može biti izazov, naročito ako upotrebljavate fotoaparat na pametnom telefonu.
Pri slabom osvjetljenju kreativni načini rada DSLR-a, fotoaparat bez zrcala i napredni kompaktni fotoaparat pomoći će vam u postizanju oštrih, detaljnih snimki koje inače ne biste lako snimili.
7 najboljih savjeta za fotografiranje pri slabom osvjetljenju
1. Upotrijebite širok otvor blende (niski f-broj) kako biste propustili što je moguće više svjetla
Ako imate fotoaparat s ručnim postavkama, možete kontrolirati otvor blende upotrebljavajući način rada prioriteta otvora blende (Av). Postavka otvora blende jednostavno govori fotoaparatu koliko svjetlosti da propušta. Pri slabom osvjetljenju morate propustiti što je moguće više svjetla kako biste dobili dobru ekspoziciju i snimili detalje u prizoru. Kako biste to učinili, upotrijebite široki otvor blende (mali f broj). Ako je snimka još uvijek nedovoljne ekspozicije (previše tamna), upotreba manje brzine zatvarača također će omogućiti propuštanje više svjetla povećanjem vremena ekspozicije, ali uz rizik od zamućenja – pogledajte odjeljak u nastavku i saznajte kako fotografije održati izoštrenima.
No postavka otvora blende ne utječe samo na ekspoziciju. Široki otvor blende daje i malu dubinsku oštrinu, odnosno, pri malom f broju, izoštrava se samo uski dio prizora. To je možda idealno ako snimate portrete pred zoru i želite ugodno zamućenu pozadinu, ali ako želite snimiti posebne nijanse gradske panorame u sumrak, na primjer, upotrebom manjeg otvora blende (veći f broj) dobit ćete veću dubinsku oštrinu, tako da će veći dio prizora biti izoštren. Za dobru ekspoziciju tada biste trebali pokušati upotrijebiti manju brzinu zatvarača.
Naravno, neki objektivi imaju širi ili „brži“ otvor blende od drugih. Među odličnim kompaktnim opcijama za sustav EOS R fotoaparata bez zrcala sa senzorom punog kadra, kao što su EOS R6 tvrtke Canon i EOS RP, je Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM koji predstavlja odličan izbor za širokokutne snimke noćne gradske panorame i druge prizore pri slabom osvjetljenju. RF 50mm F1.8 STM tvrtke Canon pruža standardniju perspektivu (slično ljudskom oku) i idealan je za spontanu uličnu fotografiju snimljenu noću, dok dulji telefoto doseg objektiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM čini vrhunskim za portrete pri slabom osvjetljenju.
Ako upotrebljavate DSLR, objektiv kao što je Canon EF 35mm f/2 IS USM nudi prirodnu perspektivu i prednost stabilizacije slike (IS) za snimanje iz ruke. Canon EF 35mm f/1.4L II USM, s još širim maksimalnim otvorom blende, ima izvanredne mogućnosti snimanja pri slabom osvjetljenju. Ako imate DSLR fotoaparat sa senzorom formata APS-C, kao što je EOS 850D tvrtke Canon, onda bi EF-S objektiv kao što je Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM bio dobra opcija za prirodnu perspektivu. Ako tražite sličnu širokokutnu i prirodnu perspektivu za fotoaparat bez zrcala EOS M, kao što je EOS M50 Mark II koji također ima senzor formata APS-C, ne tražite dalje od iznimno kompaktnog plosnatog objektiva Canon EF-M 22mm f/2 STM i iznimno brzog Canon EF-M 32mm f/1.4 STM.
2. Povećajte ISO postavku za bolju osjetljivost na svjetlo
Ako ste upotrijebili postavku širokog otvora blende, ali imate dojam da svjetlina snimke nije dovoljna, pokušajte povećati ISO postavku na fotoaparatu. Time se povećava osjetljivost senzora na svjetlo, što je korisno prilikom snimanja noću bez bljeskalice. Što je ISO broj veći, veća je i osjetljivost. DSLR, fotoaparati bez zrcala i napredni kompaktni fotoaparati tvrtke Canon imaju veće senzore pa proizvode bolje fotografije visoke ISO vrijednosti u odnosu na fotoaparate s manjim senzorima, kao što su oni na pametnim telefonima.
CMOS senzori punog kadra kod fotoaparata bez zrcala tvrtke Canon, kao što su EOS RP tvrtke Canon i EOS R6, omogućuju im izvanrednu kvalitetu pri visokim ISO vrijednostima uz malo ili nimalo primjetnog šuma ili zrnatosti. Senzori u najnovijim fotoaparatima tvrtke Canon APS-C formata malo su manji, ali i dalje pružaju detaljne snimke niske razine šuma čak i pri vrlo visokim ISO postavkama, što fotoaparate čini idealnim za snimanje iz ruke noću.
3. Održavanje snimaka izoštrenima
Prilikom snimanja iz ruke pri slabom osvjetljenju možda ćete dobiti zamućene rezultate. To se obično događa ako ste upotrebljavali duže vrijeme ekspozicije (manju brzinu zatvarača) za hvatanje više svjetla. Tu je i druga prednost upotrebe šireg otvora blende: što više svjetla ulazi u objektiv, to veću brzinu zatvarača možete upotrebljavati. To je važno jer veće brzine zatvarača zamrzavaju pokrete – što brže kretanje želite snimati, to ćete trebati veću brzinu zatvarača kako bi se izbjeglo zamućenje kod pokreta. Pri dobrom svjetlu, objekti koji su relativno mirni općenito se mogu snimati upotrebom brzine zatvarača od oko 1/50 s, objekti koji hodaju zahtijevaju malo veću brzinu od približno 1/250 s, a brža akcija može imati koristi od 1/1000 s ili većih brzina. U uvjetima slabog osvjetljenja bit će potrebne veće brzine zatvarača.
Osim kretanja objekta, u obzir treba uzeti podrhtavanje fotoaparata – što je žarišna duljina veća, to je teže izbjeći podrhtavanje fotoaparata prilikom snimanja iz ruke. Općenito je pravilo da se krene s postavkom otvora blende recipročnom žarišnoj duljini, tj. za objektiv od 50 mm upotrebljavajte najmanje 1/50 s ili više, za objektiv od 600 mm upotrebljavajte 1/600 s itd. Upotreba objektiva s optičkom stabilizacijom slike (IS) omogućuje upotrebu manjih brzina zatvarača, a da se i dalje postiže ista oštrina.
EOS R6 tvrtke Canon ima sustav stabilizacije slike u kućištu (IBIS) koji radi u kombinaciji s objektivima sa stabilizacijom slike za iznimno oštre duge ekspozicije tijekom snimanja iz ruke. Za smanjenje pomicanja fotoaparata možete upotrebljavati i svoje okruženje: pokušajte se nasloniti na zid ili postaviti fotoaparat na čvrstu površinu. Ako ga imate, upotrebljavajte stativ jer ćete tako dobiti maksimalnu fleksibilnost.
4. Najbolje iskoristite opcije za ravnotežu bijele boje
Postavka automatske ravnoteže bijele boje na fotoaparatima tvrtke Canon pruža dosljedno precizne rezultate pri snimanju na dnevnom svjetlu i održava dobre radne značajke prilikom fotografiranja pri slabom osvjetljenju. Međutim, možete stilski izmijeniti snimke koje snimate pri slabom osvjetljenju tako da upotrijebite alternativne zadane postavke ravnoteže bijele boje kako biste dočarali određeni ugođaj.
Za snimanje pod gradskim svjetlima u sumrak, na primjer, postavka za ravnotežu bijele boje Tungsten (klasična rasvjeta) obično umjetno osvijetljenim područjima daje neutralniju temperaturu boje, kao i pojačanje duboke plave boje neba iznad glave. Umjesto toga, ako želite naglasiti toplinu umjetne rasvjete, pokušajte prijeći na postavku ravnoteže bijele boje Daylight (dnevno svjetlo).
Mnogi fotoaparati tvrtke Canon, uključujući kompaktne fotoaparate kao što je PowerShot G5 X Mark II tvrtke Canon, mogu snimati u RAW formatu datoteke. Odaberite ovu opciju i moći ćete promijeniti ili fino podesiti postavku ravnoteže bijele boje prilikom naknadne obrade snimki s pomoću preferiranog softvera za obradu RAW formata, uključujući moćni besplatni softver Digital Photo Professional tvrtke Canon.
5. Svjetlosni efekti
Možete dodati dinamičnost noćnim snimkama stvaranjem svjetlosnih tragova, upotrebljavajući bilo što od stražnjih svjetala vozila u pokretu do neonsko osvijetljenih atrakcija na tlu. Treba vam duga ekspozicija ako želite postići kretanje svjetlosti kroz fotografiju, što podrazumijeva brzine zatvarača od nekoliko sekundi ili više uz fotoaparat na stativu ili sigurnoj površini. Eksperimentirajte s vremenski različitim ekspozicijama. Upotrijebite samookidač ili značajku daljinskog snimanja na fotoaparatu kako ne biste tresli fotoaparat prilikom pritiskanja tipke zatvarača. Mnogi fotoaparati tvrtke Canon opremljeni su funkcijom Wi-Fi koja vam omogućuje promjenu postavki i aktivaciju zatvarača s pametnog telefona s pomoću aplikacije Canon Camera Connect.
6. Isprobajte uzastopno snimanje
Način rada kontinuiranog snimanja (zove se način rada uzastopnog snimanja na nekim fotoaparatima) omogućuje snimanje niza slika u nekoliko djelića sekunde. To je korisno za snimanje objekta u pokretu ili akcije u djeliću sekunde. Ako vaš fotoaparat ima tu opciju, uključite je i isprobajte – povećat će šanse za snimanje vrhunske akcijske snimke pri slabom osvjetljenju koju priželjkujete.
7. Najbolji fotoaparati za fotografiranje pri slabom osvjetljenju
EOS R6 tvrtke Canon – savršen fotoaparat bez zrcala sa senzorom punog kadra za fotografiranje pri slabom osvjetljenju
- Iznimno učinkovita stabilizacija slike na fotoaparatu
- Sustav automatskog izoštravanja vodeći u klasi radi u gotovo potpunom mraku
- Impresivna kvaliteta slike pri visokim ISO postavkama
EOS RP tvrtke Canon – vrhunski cijenom pristupačan fotoaparat bez zrcala za noćno fotografiranje
- Senzor slike punog kadra za nevjerojatnu kvalitetu pri slabom osvjetljenju
- Napredno automatsko izoštravanje pri slabom osvjetljenju
- Konkurentna cijena za fotoaparat bez zrcala sa senzorom punog kadra
EOS M50 Mark II tvrtke Canon – idealan korak naprijed u odnosu na fotografiranje pametnim telefonom
- Prednosti modela bez zrcala u elegantnom, laganom kućištu sa senzorom formata APS-C
- Automatski izoštravajte pri vrlo slabom osvjetljenju do -4 EV i snimajte pri ISO 25 600
- Namjenski asortiman izmjenjivih kompaktnih EF-M objektiva
EOS 850D tvrtke Canon – sljedeći korak u kreativnoj kontroli: lagani DSLR
- Lagano kućište od 515 g – odlično za uličnu fotografiju noću
- APS-C senzor od 24,1 MP koji pruža izvanrednu kvalitetu slike
- Klasična DSLR ergonomija i optičko tražilo za izravno povezivanje s prizorom
PowerShot G5 X Mark II tvrtke Canon – malen i elegantan, a ipak vrlo sofisticiran
- Moćan ugrađeni raspon zumiranja od 5x, što odgovara rasponu od 24 – 120 mm
- Mali, ali vrlo kvalitetni senzor slike od 1.0 inča
- Pregršt načina rada za noćno snimanje, uključujući Star Portrait, Star Nightscape, Star Trails, Star Time-Lapse Movie i Handheld Night Scene
Pročitajte dodatne savjete za fotografiranje pri slabom osvjetljenju* Lorenza Holdera, mentora za Redline Challenge.
Napisao Matthew Richards
*Dostupno na određenim jezicima.