A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Jesenska fotografija

Snimanje čari jeseni iz novog gledišta

Priroda tijekom jeseni prikazuje predstavu koja je nedostižna za druga godišnja doba. Česti pljuskovi zasićuju tonove, a nježni vjetrovi daju ritmičan tok, dok magla i izmaglica daju prazna platna bijele i sive kontrastna eksploziji boja jesenjeg lišća koje se mijenja.

"Jesen je godišnje doba koje najviše stimulira osjete. Navodi vas na razmišljanje o životu", tvrdi fotograf prirode i pejzaža iz Nizozemske Theo Bosboom. "Premda je očaravajuće godišnje doba, vrlo je teško stvoriti nešto neviđeno". U svojoj seriji Jesenje lišće Theo je želio pronaći novi način isticanja najboljeg iz godišnjeg doba.

Theo je redovni doprinositelj časopisima National Geographic i BBC Wildlife te dvostruku dobitnik godišnje nagrade za europskog fotografa divljih životinja. Vraćajući se iz godine u godinu u dolinu Hoëgne u Belgiji, smatrao je kako je snimio sve što šuma može ponuditi.

"Ova slika za mene predstavlja završetak jeseni, budući da se samo dva lista drže za relativno ogoljene grane ispred zamagljene pozadine. Ima vrlo tihu i mirnu energiju i podsjeća me na japanske umjetničke slike – jednostavne, grafičke i snažnog kontrasta", kaže Theo.

"Vrlo je pitoreskna i jednostavno čarobna u jesen, no nakon dvije godine shvatio sam da sam je fotografirao iz svakog kuta", tvrdi. "Zapitao sam se: 'To je to?' Upravo tada neko lišće upalo je u potok te sam pratio kako ih odnosi voda, prevrću se po malim vodopadima te zapinju iza grana i stijena. Tada mi je palo na pamet da lišće fotografiram od ispod površine vode, na način na koji možda ribe doživljavaju jesen".

Premda ideja za Putovanje jesenjeg lišća možda djeluje jednostavno, pokazalo se kako njeno ostvarenje to nipošto nije. "Tada mi je fotografija još bila samo hobi", objašnjava, no tada je nabavio vodootporno kućište Canon WP-DC28 za svoj kompaktni fotoaparat Canon PowerShot G10. Preobukavši se u gumene čizme i kombinezon, zagazio je u hladni potok, uronio fotoaparat u vodonepropusnom kućištu pod vodu i usmjerio ga prema nebu.

"Nisam zaista mogao vidjeti što radim, no pri svakom prolasku lista pritisnuo bih okidač i nadao se najboljem", nastavlja. "Većina slika bila je prilično loša, a snimio sam i bezbroj neželjenih samoportreta, no jedna uistinu lijepa snimka zaista se istakla [pogledajte u nastavku]. Zahvaljujući njoj shvatio sam kako bi ovo mogao biti projekt i tada sam odlučio uložiti u vodonepropusno kućište za moj Canon EOS 5D Mark III [sada ga je naslijedio Canon EOS 5D Mark IV]".

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
"Smatram kako jesen prikazuje iz nove perspektive – pogled ispod vode na pejzaž iznad te s listom u praznini između", kaže Theo. "Posebna mi je jer je iz prve sesije i jer je to slika koja me potakla da nastavim s projektom".

Kroz jeseni koje su slijedile, Theo je brzo prešao iz amatera u profesionalce, da bi na kraju 2013. odustao od svog svakodnevnog odvjetničkog posla. Razvio je tehnike za podvodno snimanje, kada je god moguće uz prirodno svjetlo, što, za razliku od pravila za fotografiranje pejzaža, znači da je najbolje vrijeme za snimanje usred dana.

"Kada je sunce za vrhuncu, rijeke primaju najveću količinu svjetla, stoga sam se rijetko morao oslanjati na bljeskalicu, osim kada je voda bila vrlo mutna ili kada sam žeIio osvijetliti zanimljiv kut", kaže. "Budući da je pod vodom potrebna dodatna svjetlost, morao sam pojačati ISO kako bih snimao moćne slike u rijeci. Srećom, povećanje vrijednosti ISO na fotoaparatu Canon EOS 5D Mark III nije utjecalo na kvalitetu".

Slični članci
Shooting the seasons

PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Snimanje godišnjih doba

Istaknite jedinstvenu atmosferu svakog godišnjeg doba uz ove savjete Benjamina Hegyija.

discover the beauty in the detail

MAKROFOTOGRAFIJA

Makro fotografija: otkrijte ljepotu u detaljima

Fotograf divljih životinja Ian Wade dijeli najbolje savjete za makro snimanja.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

SAVJETI I TEHNIKE

Naučite kako pravilno upotrebljavati ekspoziciju

Otkrijte kako prilagoditi količinu svjetla na slikama kako bi fotografije dobile novi izgled.

"Očaravajuće mi je fotografirati mjehuriće ispod vode jer na prelijep način odražavaju pejzaž iznad. Najbolja mjesta za pronalaženje mjehurića je u blizini vodopada ili brzih tekućica".

Kako svoje kompozicije nije mogao vidjeti u stvarnom vremenu, Theo se pouzdao u metodu pokušaja i promašaja, no znao je određene stvari kojima može povećati svoje šanse. "Uvijek volim snimati u načinu s prednošću otvora blende jer mogu biti siguran da će fotoaparat odabrati odgovarajuću brzinu zatvarača. Omogućuje mi igrati se s dubinskom oštrinom, što je važno u fotografiji pejzaža te kada želite uhvatiti mnogo detalja", tvrdi.

"Ispod vode mi nije trebala velika dubinska oštrina pa sam blendu držao širom otvorenu kako bih imao više svjetla. Automatsko izoštravanje fotoaparata bilo je zaista pouzdano i neizostavno, a naučio sam i prići objektu što je moguće bliže, posebno kada je voda zamućena. Također sam utvrdio kako se sa širokokutnim objektivom mogu ostvariti najbolji rezultati".

"Ovo mi je omiljena iz zbirke. Fotoaparat sam držao na dnu potoka, što znači da sam ga dulje mogao održati nepomičnim te primijeniti brzinu zatvarača dulju od trećine sekunde, stoga je lišće i dalje oštro, no voda iznad je u pokretu. Smatram kako dobro odražava predodžbu koju imam o jeseni: prolaznost stvari, životni ciklus", objašnjava Theo.

Za one koji baš nisu oduševljeni ulaskom u vodu, mogućnosti ostvarenja jesenskih želja iznad vode također su brojne. "Ljudi često traže epske pejzaže i provode sve svoje vrijeme čekajući na "pravo" svjetlo, no ja dajem prednost usredotočenju na detalje koji su barem podjednako zanimljivi, ako ne i zanimljiviji", kaže. Otpalo lišće, žirovi, svijetle bobice i gljive idealni su jesenski objekti, a manje ovisni o odličnom svjetlu ili vremenu. "Samo pogledajte tlo i brzo ćete otkriti mnogo zanimljivosti – s detaljima koji vaše mogućnosti čine beskrajnima".

Riječ "detalji" možda potakne na razmišljanja o makro fotografiji – a brojni kompaktni fotoaparati imaju vrlo dobre mogućnosti makro snimanja – no Theo misli na jednostavno usredotočenje na neko gledište prizora ispred vas, umjesto na cijelo okruženje. "Svojim objektivom Canon EF 70-200mm f/2.8L USM rado izoštrim nešto, poput dijela stabla, i tada zumiranjem odvojim ono što želim", kaže. "Isto to možete s kompaktnim fotoaparatom – samo radite s onim što imate".

"Ovo je jedna od mojih ranih slika koja priča priču o ovom planinskom potoku", kaže Theo. "To je vrlo klasičan, bezvremen pejzaž iznad vode, no označava trenutak u kojem sam postigao sve što sam mogao snimajući tu šumsku rijeku ovim stilom. To je bio trenutak kada sam se zapitao: "Što dalje"? Volim sivo i maglovito jutarnje svjetlo. Za kompoziciju sam iskoristio otpalo lišće, a kretanje vode te paprat, bukve i breze uravnotežuju je".

Raditi s onim što imate čini se da je također je primjenjivo na vrijeme, budući da je Theo sve, samo ne snimatelj po lijepom vremenu. Tvrdi kako za fotografiju prirode ne postoji loše vrijeme, samo loša odjeća (ili nedostatak zaštite za fotoaparat – nisu svi fotoaparati podjednako vodootporni, stoga je mudro uložiti u odgovarajuću navlaku za zaštitu od kiše ili sjenilo za objektiv). Kaže: "Dobro je pratiti vremensku prognozu i planirati unaprijed, no svaka vrsta vremena donosi posebne mogućnosti – samo morate razmišljati kreativno. Nakon kiše boje su izražajnije. Vjetrovito vrijeme može omesti duge ekspozicije kada želite snimiti oštre snimke lišća ili drugih pomičnih objekata, no to možete iskoristiti i napraviti dojmljivije slike tih objekata u pokretu. Magloviti uvjeti stvaraju izvrsnu atmosferu. A tu su i ona odlična jutra kada imate maglu i rosu prošarane sunčevim zrakama. Previše sam nestrpljiv kako bih čekao na "pravo" svjetlo, pa ako svjetlo nije prikladno za jedan naum, pronalazim nešto drugo što ću fotografirati".

"Ova snimka načinjena iznad vode prikazuje malu bukvu u punim jesenskim bojama, no primijenio sam istu tehniku kao pri nekim podvodnim slikama; za ovo gledište uvukao sam se ispod stabla sa širorokutnim objektivom usmjerenim prema nebu", kaže Theo. "Sviđa mi se snažan kontrast prema maglovitoj, ogoljeloj šumi, budući da okolna stabla nemaju lišće".

Koliko god Theo obožavao jesen, kaže kako se mnogo kreativnosti krije i u prijelaznim dobima. "Fotografirajte objekte poput ljetnog cvijeća na kraju njihovog životnog ciklusa dok vire iz otpalog lišća ili pratite vremensku prognozu kako ne biste propustili prvi snijeg koji, kada se polegne među postojeće ljetne boje, oblikuje moćnu mješavinu godišnjih doba", kaže.

"Ova snimka tipična je za moju fotografiju u kojoj tražim zanimljive obrasce, detalje i ritmove", kaže Theo. Zaista mi se sviđa raspodjela lišća i malo pjene". Snimljena je u plitkom dijelu pored rijeke koja se sporo kretala. To je lijepa skupina različitih vrsta listova u različitim bojama i stadijima".

Theov projekt Jesenje lišće mnogo je puta objavljen, a čak je za jednu od slika primio drugu nagradu u kategoriji Kreativne vizije na natjecanju za najboljeg fotografa divljih životinja u 2013. godini. Uz brojne fotografe koji se na društvenim platformama natječu za pažnju kada lišće počne padati na šumsko tlo, tvrdi kako je pronalazak novog pogleda način za isticanje. "Možete otputovati na udaljena mjesta i snimiti prelijepe slike, no većina izdavača neće obratiti pažnju na njih ako se po nečem zaista ne razlikuju", kaže. "Razmislite: "Što mogu dodati onome što već postoji'?"

Napisala: Natalie Denton

Povezani proizvodi

Slični članci

"Pronađite inspiraciju" vaš je najvažniji izvor korisnih savjeta o fotografiji, vodiča za kupce i pronicljivih intervjua – sve što trebate za pronalaženje najboljeg fotoaparata ili pisača te ostvarenje sljedeće kreativne ideje.

Natrag na sve priče