SPORTSKA FOTOGRAFIJA

Priče iza pet briljantnih sportskih snimki

Želite svoju sportsku fotografiju prenijeti na novu razinu? Pet sportskih profesionalaca dijele savjete o pripremi, kompletu opreme i postavkama koje su upotrebljavali za snimanje ovih pet upečatljivih snimki, kao i naputke i savjete za reproduciranje tih efekata.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Pritisak snimanja brze akcije ponekad može omesti sportske fotografe u snimanju tog jednog briljantnog trenutka – upečatljive snimke koja doista privlači pažnju. No ovi primjeri pokazuju da se uz odgovarajuće postavke, komplet opreme koji može raditi u situacijama visokog pritiska i nešto kreativnosti mogu snimiti dojmljive i neobične snimke.

Razgovarali smo s pet profesionalaca specijaliziranih za snimanje raznih sportova kako bismo saznali što ih je inspiriralo da snime te snimke, koju su opremu i postavke upotrebljavali te koje naputke i savjete mogu dati ambicioznim fotografima koji žele pokušati reproducirati te efekte.

James Musselwhite

Hrvanje omogućuje dramatične portrete, ali fotograf James Musselwhite htio je doista pomaknuti granice svojom nestvarnom snimkom (na vrhu) britanskog profesionalnog hrvača Cassiusa. „Vrlo je ekstravagantan i tu smo energiju željeli predstaviti tradicionalnijom estetikom – kao da izlazi iz kamena“, objašnjava.

James je svoj EOS R6 tvrtke Canon upario s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 70-200mm f/2.8L USM te snimio snimku pri 155 mm, 1/8000 s, f/5.6 i ISO400, upravljajući fotoaparatom putem aplikacije Canon Camera Connect na pametnom telefonu. Izazov je bio postići željeni učinak bez ikakvog rada u post-produkciji. „Oslikali smo hrvačevo tijelo i zatim bacali vreće brašna na njega dok nismo dobili snimku. Postavio sam EOS R6 na stativ kako bih mogao snimati s telefona i fotoaparat povezao sa zaslonom, što nam je omogućilo da se doista usredotočimo na svjetlo i kadriranje“, dodaje.

Krupni plan glave osobe u crnoj majici ispred pozadine s bijelom ciglom.

Ragbi i amatersko hrvanje

„Ako pokažete da razumijete kako industrija funkcionira, impresionirat ćete promotora, ali oni ne žele obožavatelje iza pozornice ili u poslovnim aktivnostima. Iskoristite svoje znanje kako biste ušli u krug ljudi koji vam vjeruju, ali nemojte previše isticati da ste obožavatelj.“

Isprobajte sami


„Morate točno znati kako će se materijali koje upotrebljavate ponašati“, kaže James. „Eksperimentirajte s elementima koji nisu uobičajeni za portrete. Možete započeti s vodom i prskalicama ili možete isprobati slikanje svjetlom s pomoću svjetiljke na telefonu.“

James predlaže i isprobavanje različitih brzina zatvarača kako biste vidjeli što zapravo funkcionira na fotoaparatu. „Za postizanje ovakve snimke od ključne je važnosti vidjeti kako različiti elementi mogu biti zamrznuti u pokretu“, dodaje.

Jean-baptiste Liautard

Crna silueta osobe na biciklu okružena plavim svjetlosnim tragovima

Tragovi svjetla na noćnoj snimci koju je snimio ambasador tvrtke Canon Jean-baptiste Liautard stvoreni su plavom LED trakom koja je statičnoj snimci dala dojam pokreta. „Za taj dinamični efekt trebao mi je širokokutni objektiv i želio sam da tragovi svjetlosti izgledaju veći na rubovima snimke kako bi se postigao 3D dojam“, objašnjava. „Sviđa mi se plava boja i hladan dojam koji daje snimci.“ Snimljeno modelom EOS 5D Mark IV tvrtke Canon s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (sada zamijenjen modelom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) pri 16 mm, 20 s, f/6.3 i ISO100. © Jean-baptiste Liautard

Stari čuvar zaslona bio je inspiracija za tragove plavog svjetla u upečatljivoj snimci brdskog biciklista Petera Kaisera koju je snimio Jean-baptiste. Kako bi kreirao tragove svjetla, Jean-baptiste hodao je oko Petera praveći pokrete uz pomoć svjetla, zaustavljajući pokrete dok je hodao iza njega, a zatim ponavljajući radnju na povratku kako bi se stvorio simetričan efekt. „Znao sam da želim svoj subjekt učiniti središnjim dijelom snimke i da svjetlost stvara dinamičan uzorak s jedne strane snimke na drugu“, objašnjava.

Izazov je bio znati je li započinjao i završavao slikanje svjetlom na pravom mjestu. „Morao sam provjeriti svoje pogreške i razmotriti kako ih ispraviti. Peter je morao biti potpuno miran, a ja sam morao hodati glatko kako bi trag izgledao prirodno“, dodaje. „Ekspozicija od 20 sekundi omogućila mi je kretanje oko sportaša s LED trakom, a otvor blende od f/6.3 omogućio mi je veću dubinsku oštrinu kako bi sve bilo izoštreno, čak i tragovi svjetla.

Crno-bijeli krupni plan glave osobe u svijetloj odjeći naspram crne pozadine.

Ekstremni sportovi

„Poznavanje sporta koji snimate ključno je jer vam omogućuje da predvidite što će se dogoditi. Često snimam brzu akciju u šumi ili drugim uvjetima slabog osvjetljenja, pa ako doista želim zamrznuti akciju, onda su za to potrebni objektivi sa širokim otvorom blende i dobar senzor.“

Isprobajte sami


„Ovakve fotografije zahtijevaju vrijeme“, objašnjava Jean-baptiste. „Trebate savršeno stabilan fotoaparat pa morate upotrebljavati stativ. Trebate i dugu ekspoziciju i doista tamno okruženje.“

Ako želite sami isprobati, zamolite prijatelja da pozira kao subjekt – ili upotrijebite predmet, a zatim eksperimentirajte pomicanjem svjetla oko njih praveći razne pokrete. Što sporije pomičete izvor svjetla, to će slika svjetla biti svjetlija jer senzor fotoaparata ima više vremena za upijanje svjetla. Svakako nosite tamnu odjeću bez reflektirajućih površina kako se ne biste vidjeli na snimkama.

Morgan Harlow

Glava i ramena igračice netballa koja drži ruke savijene iznad glave dok skače za pogodak.

Sportska fotografkinja Morgan Harlow snimila je ovu snimku ugandanske igračice netballa Mary Cholhok u vrijeme dok su još bile na snazi mjere tijekom pandemije Covid-19 koje su joj ograničile mogućnost kretanja po dvorani. Snimljeno modelom EOS-1D X tvrtke Canon (sada zamijenjen modelom EOS-1D X Mark III tvrtke Canon) s objektivom Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM pri 1/800 s, f/2.8 i ISO6400. © Morgan Harlow

Ograničenja kretanja koja je Morgan imala tijekom ovog natjecanja u netballu prisilila su je da uspori i usredotoči se na pronalaženje jedne ubojite snimke. „Mary stvara predivne oblike kad skače za loptom, pa sam obratila pažnju na nju, pazeći na obrezivanje i usredotočujući se na njezine oči“, objašnjava Morgan.

Kaže da je ovo klasičan primjer izolacijskih tehnika koje sportski fotograf treba. „Smjestila sam se iza mreže kako bih snimala s bočne strane. Po cijelom terenu bilo je LED ploča pa sam morala kleknuti iza njih kako bi ostale izvan kadra, dok sam izolirala Mary od ostalih igračica.“

Krupni plan osobe koja gleda u fotoaparat naspram crne pozadine. Autorska prava: Ben Lumley.

Sportska akcija s fokusom na netball i plivanje

„Istraživanje stvaralaštva drugih fotografa i načina na koji rade dobar je način za poboljšanje vlastitih vještina.“

Isprobajte sami


Morgan kaže da s ovakvim fotografijama morate čekati pravi trenutak, a savjetuje i da razmislite o pozadini. „Boja ili objekt koji odvlači pažnju može uništiti fotografiju“, kaže. Ako nešto u daljini privlači neželjenu pažnju, odaberite širi otvor blende (odabirom nižeg f broja). To će zamutiti pozadinu, dok će objekt ostati izoštren.

Kako biste stvorili dramatičnost i intrigu na fotografijama, usredotočite se na lica, naročito oči. Prilikom snimanja sporta razmislite i o zanimljivom kadriranju – način na koji je Morgan snimila lice između savijenog lakta privlači našu pažnju na sportaša i njegovu odlučnost u ključnom trenutku utakmice.

Osim toga, ako fotografirate timski sport, provjerite jeste li u odgovarajućem položaju. Morgan se smjestila blizu koša, pa je mogla biti na pravom mjestu spremna za snimanje akcije.

Samo Vidic

Obris osobe u narančastom i crnom na brdskom biciklu dok je šuma zamućena oko nje.

Objektiv Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM koji je sportski fotograf Samo Vidic upotrijebio za ovu snimku omogućio mu je širinu koju je želio i razdvajanje objekta od pozadine koju je trebao za stvaranje iluzije brzog kretanja. Snimljeno modelom EOS 5D Mark IV tvrtke Canon s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM pri 16 mm, 1/8 s, f/9 i ISO200. © Samo Vidic

Ambasador tvrtke Canon Samo Vidic uspješan je svjetski sportski fotograf za Red Bull. Na ovoj je snimci njegov prijatelj Nino, koji je nakon nesreće ostao paraliziran od vrata naniže. Samo je došao na ideju napraviti posebnu snimku Nina koja bi ostavljala dojam da brzo juri nizbrdo.

„Kupio sam male bočne kotače za Nina, montirao kameru na vilice bicikla te promijenio sjedalo i upravljač kako bi imao podršku“, objašnjava. „Onda smo ga malo gurnuli, na oko 5 km/h.“

Upotrebljavajući dvije Speedlite bljeskalice aktivirane daljinskim putem, širokokutni objektiv i male brzine zatvarača, Samo je uspio izolirati Nina i stvoriti zamućeni kaos utrke nizbrdo. „Nino je na kraju plakao – bio je toliko sretan što se mogao čak i malo kretati“, kaže Samo.

Krupni plan glave osobe obučene u crveno, sa slušalicama, na prozoru malog zrakoplova.

Sport, reklama i avantura

Ako niste upoznati sa sportom koji snimate, Samo predlaže da nekog od sudionika zamolite da vam kaže na što trebate paziti. „Snimao sam neke planinare, a ne znam mnogo o planinarstvu pa su mi objasnili koji su potezi impresivni, kako bi im ruke trebale hvatati određene dijelove stijene – takve stvari.“

Isprobajte sami


Ako želite uspješno snimiti ovakvu snimku, morate ovladati tehnikom u mirnijem, kontroliranom okruženju, savjetuje Samo. „Počnite s malim i izgradite svoje iskustvo. Upotrijebite malu brzinu zatvarača i eksperimentirajte s automatskim izoštravanjem s praćenjem očiju i ručnim izoštravanjem kako biste vidjeli što preferirate. Zamolite prijatelja da vježba s vama kako biste pokušali panoramiranje pri različitim brzinama jer će brzina objekta utjecati na rezultate. Najprije eksperimentirajte samo s bljeskalicom na fotoaparatu, a zatim pokušajte postaviti bljeskalicu Speedlite na stablo ili na različitim visinama – sve to utječe na sjene i snimku.“

Ella Ling

Osoba u invalidskim kolicima proteže se kako bi udarila tenisku lopticu, dok se njezina sjena proteže ulijevo naspram plave pozadine.

Fotografkinja Ella Ling snimila je ovu snimku koja dočarava ugođaj, a prikazuje australskog tenisača Dylana Alcotta dok poseže za loptom tijekom teniskog finala u kategoriji kvadriplegičara u invalidskim kolicima. Ella kaže da joj je CMOS senzor punog kadra s 20,1 MP kod modela EOS-1D X Mark III tvrtke Canon omogućio jasnoću s pomoću objektiva EF sa zumiranjem. Snimljeno modelom EOS-1D X Mark III tvrtke Canon s objektivom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (sada zamijenjen modelom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) pri 155 mm, 1/3200 s, f/5.6 i ISO160. © Ella Ling

Za ovu sam snimku morala zauzeti pametan položaj i biti strpljiva. „Otišla sam do prolaza iznad terena kako bih dobila nešto jedinstveno“, kaže Ella. „Postoji mali prozor gdje svjetlo obasjava igračicu, ali krov baca sjenu na teren. Tako dobivate nevjerojatnu crnu pozadinu. Pritisnula sam tipku zatvarača što bliže moguće trenutku kad lopta upada u koš i pobrinula se da igračica nije previše eksponirana.“

Krupni plan osobe koja nosi sunčane naočale i smiješi se

Profesionalni tenis

Ella kaže da su posvećenost i predanost ključni za njezin uspjeh – kao i to što se ne boji zatražiti podršku i savjete od iskusnih fotografa. „Predstavila sam se direktoru fotografije u Wimbledonu, koji mi je postavio izazov da snimam po terenu“, prisjeća se. „Glavni me fotograf uzeo pod svoje okrilje i pridružila sam se njegovoj agenciji kao slobodnjak.“

Isprobajte sami


„Upoznajte se s prilagođavanjem postavki ekspozicije i pokušajte pronaći visoki položaj kako biste mogli snimati odozgo“, savjetuje Ella. „Sunce mora biti nisko na nebu kako bi se stvarale dugačke sjene. To će funkcionirati s bilo kojim sportom ili bilo kojim objektom koji se ne mora kretati.“

Kako biste postigli dramatične sjene, tražite mogućnosti snimanja prilikom izlaska i zalaska sunca kad je sunce na najnižoj točki. Umjesto toga, možete upotrebljavati Speedlite ili umjetni izvor svjetla kako biste stvorili sličan efekt. Kompozicija je važna prilikom rada sa sjenama; ovdje se upotrebljava pravilo trećine, a sportaš je fiksiran u desnoj trećini kadra. Boja je također važna komponenta – pogledajte kako se ističe jarka žuta teniska loptica. Uvijek se odmaknite od akcije kako biste uzeli u obzir umjetničke elemente.

Nadamo se da su vas ove upečatljive snimke te napuci i savjeti profesionalaca nadahnuli da stvarate vlastite vrhunske sportske snimke. Kad počnete eksperimentirati s različitim tehnikama, kreativne mogućnosti su beskonačne.

Napisao Jack Fites

Povezani proizvodi

Slični članci

  • AKCIJSKA FOTOGRAFIJA

    Najbolji objektivi za akciju

    Naš vodič za najbolje objektive za akcijsku fotografiju.

  • SPORTSKA FOTOGRAFIJA

    Kako snimiti sjajne akcijske fotografije

    Savjeti za snimanje nevjerojatnih akcijskih snimaka fotoaparatom tvrtke Canon.

  • SPORTSKA FOTOGRAFIJA

    Akcijske snimke s profesionalcem

    Jean-baptiste Liautard predstavlja umjetnost akcijske sportske fotografije.

  • SPORTSKA FOTOGRAFIJA

    Kako postati kreativan u sportskoj fotografiji

    Pet profesionalnih fotografa otkrivaju koje su tehnike primjenjivali za snimanje svojih omiljenih snimaka.