OSNOVE FOTOGRAFIJE

Poboljšajte kompoziciju fotografija

Kompozicija fotografiju može učiniti izvanrednom ili je uništiti. Navodimo 10 tehnika koje će vam pomoći kreirati fotografije predivne kompozicije koje briljantno dočaravaju vaš osobni stil.
Silueta usamljenog stabla u mirnoj vodi naspram noćnog neba prošaranog narančastom bojom baca odsjaj na površini vode.

Jedna od prelijepih stvari kod fotografije je raspon kreativne slobode i emocionalnog izražaja koji pruža. Stoga se može činiti pomalo ograničavajućim razgovarati o pridržavanju skupa pravila za fotografsku kompoziciju. Međutim, poznavanje nekih jednostavnih načela fotografske kompozicije može vam pomoći da najbolje iskoristite predmet snimanja i oživite prizore onako kako doista želite da budu viđeni.

Nakon što naučite osnove kompozicije i slaganja snimki, počet ćete ih primjenjivati bez razmišljanja i moći ćete pronaći vlastiti stil – a možda čak i ponekad prekršiti „pravila”.

Ovdje ćemo objasniti 10 tehnika fotografske kompozicije, razmatrajući kako vam svaka pomaže uspostaviti ravnotežu između načina na koji su elementi posloženi na vašim fotografijama i omogućuje voditi oko promatrača kadrom.

1. Pravilo trećina

Stražnji LCD zaslon fotoaparata tvrtke Canon koji prikazuje mrežu preko slike kolibe po brdovitom terenu.

Ovdje se primjenjuje pravilo trećina, tako da trava, planine i nebo zauzimaju po trećinu prizora. Predmet – drvena koliba – također je smješten tamo gdje se presijecaju crte mreže.

Mladi pas bijelog i crvenkastog krzna, naćuljenih ušiju, pozorno gleda lijevo od sebe.

Kako biste postigli najbolji dojam prilikom snimanja portreta, pokušajte oči smjestiti oko crte za gornju trećinu. To se primjenjuje bez obzira na okomiti položaj objekta u kadru. To je dobro pravilo i bez obzira na to gdje je objekt bočno, ali njegovo postavljanje izvan središta daje manji dojam statičnosti. Snimljeno modelom EOS R50 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri 1/800 s, f/2 i ISO 100.

Smještanje objekata u središte kadra može biti učinkovito u nekim situacijama – jednostavni objekti kao što su portreti, gdje je samo lice osvijetljeno, a pozadina mnogo tamnija, funkcioniraju dobro u središnjoj kompoziciji. Međutim, asimetrične kompozicije bit će življe i dinamičnije. Primjena pravila trećina na fotografije postavljanjem objekta u desnu ili lijevu trećinu kadra obično će rezultirati zanimljivijom i privlačnijom fotografijom.

Mnogi fotoaparati, uključujući fotoaparate sustava EOS R tvrtke Canon kao što su EOS R50, EOS R10 i EOS R7, imaju mogućnost prikaza mreže 3 x 3 bilo u tražilu ili na stražnjem LCD zaslonu. Korisna tehnika kompozicije je postavljanje točke interesa na jednu od točaka gdje se presijecaju vodoravne i okomite crte.

2. Poravnanje

Elektronička libela na zaslonu fotoaparata tvrtke Canon koja se upotrebljava za poravnavanje obzora u prizoru plaže.

Ako fotoaparat ne naginjete radi postizanja kreativnog efekta, prije snimanja fotografije pokušajte provjeriti je li obzor ravan. To naročito vrijedi za fotografije jezera ili mora, gdje se zbog nagnutog obzora čini da voda istječe iz kadra.

Crte mreže također su koristan način provjere je li obzor ravan. Mnogi fotoaparati mogu prikazati elektroničku libelu na zaslonu koja se mijenja iz crvene u zelenu kad je fotoaparat ravan. Neki fotoaparati tvrtke Canon sa stabilizacijom slike u kućištu (IBIS), kao što je EOS R7, imaju i značajku automatskog poravnanja. Kad je ova opcija omogućena, automatski podešava položaj senzora kako bi se kompenzirao bilo kakav mali nagib i tako omogućilo poravnanje fotografija.

Pogled preko stijena u plitkoj vodi prema stijenama u moru, fotografirano s isključenom funkcijom automatskog poravnanja na fotoaparatu, što rezultira nagnutim izgledom.
Pogled preko stijena u plitkoj vodi prema stijenama u moru, fotografirano s uključenom funkcijom automatskog poravnanja na fotoaparatu, što rezultira savršeno ravnim obzorom.

Isključeno automatsko poravnanje

Uključeno automatsko poravnanje

EOS R50 i EOS R7 imaju i funkciju automatskog poravnanja u načinu rada Movie IS koji automatski može poravnati vodoravno nagnute videozapise.

Naravno, možete i fizički okrenuti fotoaparat u određeni kut kako biste postigli zanimljive kompozicije. Taj namjerni nagib često se naziva nizozemski ili njemački kut i upotrebljava se u dugometražnim filmovima za stvaranje napetosti ili zbunjenosti – stoga ga primjenjujte umjereno i odaberite kut dovoljan da ne izgleda slučajan. Ako jednu snimku nagnete ulijevo, sljedeću pokušajte snimiti s nagibom udesno. To možete upotrijebiti primjerice za dočaravanje napetosti i uzbuđenja u istraživanju novog grada. To je odličan način za uvođenje raznovrsnijih fotografija koje će izgledati fantastično ispisane. Možete i promijeniti omjer na fotoaparatu na kvadratni kako biste unijeli dodatnu dinamiku – što nas dovodi do kadriranja i obrezivanja.

3. Kadriranje

Šumska staza sa stablima koja je obavijaju sa svake strane i tri osobe koje stoje u daljini, obasjane suncem.

U prirodnom okruženju kao što je šuma možete upotrijebiti stabla za kadriranje objekata. Ako je prizor previše mračan, ne zaboravite podesiti postavke ekspozicije kako biste ostvarili ravnotežu između sjena i istaknutih dijelova. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 105 mm, 1/80 s, f/7.1 i ISO 1600.

Slikovit planinski prizor uokviren otvorenim vratima kampera. U prednjem planu mogu se vidjeti naslonjene noge.

Sve vrste slikovnih elemenata mogu se upotrijebiti za stvaranje kreativnih i zanimljivih kadrova za vaše snimke, kao što su stražnja vrata ovog kampera. Snimljeno modelom EOS R6 Mark II tvrtke Canon s objektivom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM pri 18 mm, 1/1600 s, f/2.8 i ISO 100. © Teddy Morellec

Prilikom snimanja fotografije razmislite o načinu kadriranja objekta. Upotreba vrata ili prozora dobar je izbor jer se na taj način stvara prirodna granica koja pomaže skrenuti pozornost na prizor unutar nje. Na primjer, okvir vrata hotela ili apartmana možete iskoristiti kako biste uokvirili pogled na grad. Najbolje je da su prozor ili vrata otvoreni kako ne bi bilo odsjaja na staklima.

Učinkovit kadar možete kreirati i obrezivanjem radi izoliranja elemenata. Možete upotrebljavati aplikaciju Canon Camera Connect za prijenos fotografija s fotoaparata na telefon radi uređivanja, uređivati na računalu u softveru kao što je Digital Photo Professional tvrtke Canon ili obrezivati prilikom ispisivanja s pomoću jedne od aplikacija tvrtke Canon za ispisivanje.

Uzmite si vremena i eksperimentirajte s različitim obrezivanjima. Za fotografiranje pejzaža odaberite panoramsko obrezivanje kako biste dobili široku fotografiju. Ako su dobro poredane, čak rednim i ispisivanjem više fotografija možete ostvariti panoramski učinak.

4. Crte vodilje

Put sa stepenicama koji se spušta kroz zelenilo do plavog mora vidljivog u pozadini.

Snimljen s visoke točke gledišta, vijugavi put vodi promatrača niz padinu od drveća do vode. Snimljeno modelom EOS R50 tvrtke Canon s objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 18 mm, 1/125 s, f/11 i ISO 100.

Žena u žutoj haljini stoji ispod ukrasnog luka ispred dugačkog uskog bazena u kojem je vidljiv njezin odraz.

Konvergentni rubovi bazena jarke boje usmjeravaju pažnju prema osobi u žutoj haljini koja je uokvirena i svodovima zgrade u pozadini. Snimljeno modelom EOS R10 tvrtke Canon s objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pri 35 mm, 1/2000 s, f/5.6 i ISO 12 800.

Crte su vrlo moćan alat za sastavljanje kompozicije, jednostavno zato što instinktivno želimo saznati kamo vode. Dok ste u pokretu možete vidjeti crte svuda – staze, rijeke, zidove, ograde, željezničke pruge ili oznake na cesti, a sve to možete uklopiti u svoje fotografije.

Upotreba fizičkih crta kao kompozicijskih elemenata za usmjeravanje oka prizorom prema žarišnoj točki vjerojatno je najučinkovitiji način za uključivanje crta vodilja u snimke. Fotoaparat trebate postaviti na odgovarajuću točku gledišta kako biste u prizoru snimili prirodne crte, što znači da ćete se možda morati postaviti više ili niže kako biste maksimalno naglasili efekt. Fotoaparat s potpuno pomičnim LCD zaslonom promjenjivog kuta nagiba pomoći će vam kadrirati snimku kad snimate iz neobičnih kutova.

Vrijedi uzeti u obzir i smjer u kojem crte putuju i što pokušavate postići. Konvergentne crte učinkovit su alat za dočaravanje udaljenosti i mjerila. Vodoravne crte zrcale obzor i tako mogu imati umirujući učinak, dok okomite mogu stvoriti napetost. Dijagonalne crte, idealno od donje lijeve do gornje desne strane, vode oko prizorom, jer odgovaraju uobičajenom smjeru čitanja u većini zapadnih kultura. Aktivirajte prikaz mreže 3 x 3 i dijagonala na fotoaparatu, ako su dostupni, kako biste lakše poredali dijagonalne crte i oko promatrača proveli kadrom.

Crte vodilje često se mogu pronaći prilikom snimanja na otvorenom, u prirodnom i izgrađenom okruženju, što ih čini jednim od najboljih savjeta za kompoziciju gradskih panorama i pejzaža.

5. Snimanje iz različitih kutova

Fotografija, snimljena odozdo prema gore, koja prikazuje mrežastu kupolu od šesterokutnih oblika u promatračnici Rokko-Shidare u Japanu.

Dok ste u pokretu, ne zaboravite potražiti zanimljive perspektive iznad sebe. Snimljeno modelom EOS R10 tvrtke Canon s objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 18 mm, 1/400 s, f/4.5 i ISO 100.

Fotografije se često snimaju u razini očiju, ali ako fotoaparat postavite niže ili više, dobit ćete više kreativnih točaka gledišta. Kad djeca fotografiraju, rezultat su snimke koje pružaju drukčiju sliku svijeta – zgrade, stabla, biljke i odrasli ljudi izgledaju mnogo veći iz nižeg položaja fotoaparata. Ako vaš fotoaparat ima zaslon promjenjivog kuta nagiba ili se može povezati s pametnim telefonom putem Wi-Fi veze, to olakšava snimanje s fotoaparatom na tlu i pruža neobičnu perspektivu.

U gradu punom visokih zgrada pokušajte upotrijebiti širokokutni objektiv i gledajte prema nebu. Upotrijebite način rada s prednošću otvora blende (Av) i odaberite otvor blende f/8 ili f/11. Zatim usmjerite fotoaparat prema nebu i kadrirajte prizor tako da se zgrade međusobno približavaju. Budući da takve fotografije često imaju širok raspon sjena i istaknutih dijelova, možda ćete morati podesiti svjetlinu kompenzacijom ekspozicije ili eksperimentirati s različitim načinima mjerenja – ekspozicijom za prednji plan s mjerenjem u točki, na primjer, ili postići ravnotežu upotrebom evaluativnog mjerenja. Može pomoći i upotreba ugrađene funkcije HDR.

Slično tome, viša točka gledišta s vrha zgrada ili s fotoaparatom uzdignutim iznad glave također su učinkoviti jer pružaju pregled prizora ili situacije.

6. Trokuti

Most nadsvođen čeličnim gredama nestaje u daljini.

Ponavljajući trokuti na ovoj fotografiji, koji se stvaraju spajanjem ruba ceste koja nestaje u daljini s potpornim stupovima i svodom mosta, pomažu u stvaranju osjećaja ravnoteže i stabilnosti. Snimljeno modelom PowerShot SX740 HS tvrtke Canon pri 1/125 s, f/8 i ISO 100.

Žena u bijelom topu s volanima i s crnim rukavicama naginje se udesno na stol u zamračenoj prostoriji, stvarajući oblik trokuta.

Trokuti u portretnoj fotografiji pomažu podijeliti kadar, usmjeravaju pogled promatrača i stvaraju dinamične kompozicije. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/2.2 i ISO 800. © Ejiro Dafé

Stvaranjem kompozicije prizora imajući na umu trokute, možete postići vizualno zanimljivije fotografije. Pokušajte snimiti rubove ceste koji nestaju u daljini, uz trokutaste dijelove koji tako nastaju sa strane kadra.

Zahvaljujući svojim dvjema dijagonalnim crtama i jednom vodoravnom, trokut portretu može dodati vizualno kretanje. Čak i kad je u pitanju relativno statičan portret osobe za stolom, zamolite osobu da ruke postavi u oblik trokuta – laktovi trebaju biti više rašireni, a šake podupirati bradu. Kompozicija će biti estetski mnogo ugodnija.

7. Zlatni rez

Krupni plan zelene cvjetače Romanesco, ilustracija Fibonaccijeve spirale u prirodi.

Zlatni se rez obično pojavljuje u cijeloj prirodi, primjerice u spiralnim uzorcima na glavi cvjetače Romanesco. Snimljeno modelom EOS R10 tvrtke Canon s objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pri 35 mm, 1/200 s, f/10 i ISO 400.

Fotografija snimljena odozgo prema gore koja prikazuje spiralno betonsko stubište koje oblikuje uzorak nalik školjci, dok muškarac na stubištu usmjeruje fotoaparat prema gore.

Stepenice se mogu temeljiti na putanji Fibonaccijevog niza. Zavoje spiralnog stubišta možete naglasiti na fotografijama s pomoću širokokutnog objektiva.

Zlatni rez (ili Fibonaccijeva spirala) često se upotrebljava u umjetnosti, arhitekturi i dizajnu za kreiranje estetski privlačnih proporcija i kompozicija. Nazvan je po talijanskom matematičaru Leonardu Bonacciju koji je, oko 1200. godine prije nove ere, prepoznao niz uzlaznih brojeva, čiji je omjer rasprostranjen u prirodi – u spiralnim uzorcima školjaka, uzorcima rasta biljaka i proporcijama ljudskog tijela.

Zamisao je ojačati kompoziciju i učiniti je oku ugodnijom tako da u kadar ukomponirate pravac koji promatrača duž spiralne putanje navodi do glavnog objekta. Pokušajte postaviti početak spirale u kut kadra i obuhvatite što veći dio krivulje kako bi ga oko slijedilo do kraja oko slike. Ovo načelo primjenjivo je na mnogim različitim snimkama – od pejzaža do portreta i još mnogo toga. Širokokutni objektiv upotrebljavajte za snimanje cijelog područja velikih arhitektonskih značajki kao što su stubišta ili upotrijebite makroobjektiv za izoštravanje malih spiralnih oblika u prirodi.

8. Minimalizam i negativan prostor

Osoba visi s izbočene stijene na čijem je vrhu kip planinske koze. U daljini se vidi planinski lanac s ljubičastom nijansom.

Postavljanje objekta točno u sredinu kadra učinkovito funkcionira samo na nekim fotografijama. Ovdje asimetrična kompozicija i otvoreni prostor naglašavaju nesiguran položaj penjača. Snimljeno modelom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM pri 124 mm, 1/500 s, f/7.1 i ISO 1600. © Ulla Lohmann

Crna lunja fotografirana u desnoj polovici kadra, dok raširenih krila nisko leti nad vodenom površinom.

Smještanjem objekata izvan središta i ostavljanjem prostora u koji mogu uletjeti ili utrčati, naglašava se smjer njihovog kretanja i dojam kretanja ili iščekivanja akcije. Snimljeno modelom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM pri 300 mm, 1/4000 s, f/5.6 i ISO 48 000. © Robert Marc Lehmann

Može se činiti kontraintuitivno, ali upotreba minimalne kompozicije može maksimalno poboljšati učinak slike. Minimalne kompozicije usredotočuju se na jednostavnost, s vrlo malo elemenata, ali i dalje pružaju duboke fotografije koje potiču na razmišljanje, izbacujući nepotrebne detalje i usredotočujući pažnju gledatelja na određeni dio kadra.

Kreiranje jednostavnih minimalističkih kompozicija može zvučati jednostavno, ali može biti teže za postizanje od složenijih kompozicija, jer morate pronaći način za uklanjanje neželjenih elemenata i vizualnih smetnji, a da snimku ne učinite dosadnom.

Odličan način za početak kreiranja minimalnih kompozicija je postavljanje objekata u odnosu na „negativan” ili „prazan” prostor. Fotografiranje kolibe na plaži naspram neba i plaže, primjerice, podrazumijeva upotrebu vizualnog kontrasta za postavljanje nastambe naspram dva negativna otvorena prostora – plaže i mora – i privlačenje oka na kolibu na plaži. Pozadina izvan fokusa u portretu – kreirana s pomoću postavke širokog otvora blende (mali f broj) ili snimanje s telefoto objektivom ili oboje – također stvara negativan prostor koji pomaže u isticanju objekta.

Drugi način postizanja minimalne kompozicije je izoštravanje oblika. Odredite jedan ili dva oblika ili geometrijska uzorka u kadru i pokušajte ih izolirati, potencijalno upotrebom negativnog prostora.

Prazan prostor također može dati osjećaj kretanja. Ako je ispred objekta prostor, objekt izgleda kao da se kreće u taj prostor ili će to učiniti. Prostor iza njega može ostaviti dojam da se objekt kreće tako brzo da se čini kao da će iskočiti iz kadra.

9. Orijentacija sukladna platformi

Par ruku drži EOS R10 tvrtke Canon okomito i usmjerava ga prema jagodama u kutiji na štandu s voćem.

Fotoaparati kao što su EOS R10 i EOS R50 podržavaju okomito snimanje videozapisa – idealno za stvaranje sadržaja spremnog za društvene mreže. EOS R50 tvrtke Canon može automatski prepoznati snimate li okomito ili vodoravno te snimati u tom formatu.

LCD zaslon fotoaparata tvrtke Canon koji prikazuje oznake omjera, uokvirujući krupni plan grane prekrivene snijegom u sredini snimke.

Neki fotoaparati prilikom snimanja videozapisa mogu prikazati vodilice za omjer, što vam pomaže da važne elemente slike zadržite unutar kadra koji ćete poslije obrezati.

Važno je razmisliti o načinu na koji će se vaše fotografije i videozapisi prikazivati. Na primjer, ako snimate za specifične platforme društvenih mreža, konačna snimka možda će morati biti u omjeru 4:5 ili 9:16 vertikalne širine i visine, ovisno o platformi. Ako snimate videozapis za YouTube, trebate pejzažnu orijentaciju od 16:9 za filmski izgled.

Neki fotoaparati sustava EOS R tvrtke Canon – kao što su EOS R6 Mark II, EOS R50 i EOS R8 – mogu prikazati oznake za odabrani omjer kako biste mogli pravilno kadrirati prizor. Cijeli kadar i dalje je vidljiv, ali vodilice pokazuju gdje će biti obrezan kako biste bili sigurni da će se na snimkama vidjeti elementi slike koje želite obuhvatiti i vodoravno i okomito.

10. Kršenje pravila

Osoba u crvenoj majici, snimljena desno od središta kadra, trči otvorenim prostorom prema fotoaparatu, dok je u pozadini niz stabala.

Dva različita obrezivanja iste snimke. Daju li oba jednak dojam kretanja? Čini li se osoba koja trči bržom ili dinamičnijom na jednoj od snimki? Različite kompozicije mogu znatno promijeniti dojam fotografije. Snimljeno modelom EOS R50 tvrtke Canon s objektivom Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM pri 77 mm, 1/500 s, f/7.1 i ISO 100.

Osoba u crvenoj majici, snimljena u lijevoj polovici kadra i bliže fotoaparatu, trči otvorenim prostorom prema fotoaparatu, dok je u pozadini niz stabala.

Mnogi fotografi nastoje kadrirati (i podesiti svaki drugi aspekt fotografije) izravno na fotoaparatu, ali zabavno je eksperimentirati s varijacijama u obrezivanju i sastavljanju kompozicije naknadno u softveru za uređivanje, što će vam pomoći izvježbati oko za kompoziciju.

Pravila su osmišljena da bi se kršila, pa jednom kad svladate navedene tehnike kompozicije, pokušajte eksperimentirati. Ako fotografirate trkača, primjerice, uobičajeno pravilo kompozicije bilo bi ostaviti prostor ispred njega. Međutim, ako umjesto toga ostavite prostor iza trkača, to može dati dojam da trkač bježi od nečega, a ne da trči prema nečemu. Smještanjem objekta u različite dijelove kadra možete promijeniti priču koju fotografija priča.

Potražite fotografije s nekonvencionalnim kompozicijama, kao što su okomite gradske panorame, razmislite o tome zašto funkcioniraju pa i sami isprobajte neke varijacije. Pomoći će vam da razvijete vlastiti osobni stil i ostvarite kreativni učinak koji želite. Osim toga, jako je zabavno!

Napisao Peter Wolinski

Slični proizvodi

Slični članci

  • URBANA FOTOGRAFIJA

    Savjeti za kompozicije snimki grada

    Vodič Paule Stopke za kompozicije upečatljivih snimki zgrada i gradskih panorama.

  • KREATIVNA FOTOGRAFIJA

    Snimanje plošnih snimki za društvene mreže

    Šest stručnih savjeta za snimanje zapanjujućih snimki odozgo koje daje fotograf proizvoda i životnog stila Chris Priestley.

  • TEHNIKE OSVJETLJENJA

    Snimanje pri dostupnom osvjetljenju

    Saznajte kako pronaći i snimiti najbolje svjetlo kako biste poboljšali izgled fotografija.

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako započeti s fotografiranjem

    Želite li prijeći s pametnog telefona na fotoaparat? Naš vodič za fotografiranje za početnike ima sve što vam je potrebno za početak.