MAKROFOTOGRAFIJA

Izgubite se u detaljima: 4 tehnike za snimanje makrofotografija kod kuće

Vaš je dom pun lako dostupnih prilika za kreativne snimke u krupnom planu. Pronađite inspiraciju u detaljima u dnevnom boravku, kuhinji ili na prozoru.
Crno-bijeli krupni plan majke koja ljubi uspavanu bebu koju privija uz rame.

Fotografiranje izbliza odličan je način da postanete kreativni s onim što imate kod kuće. Bilo da se radi o naborima na dlanovima ruku nove bebe, složenim detaljima na lišću ili laticama kućnih biljaka ili mjehurićima sapunice u kuhinjskom sudoperu, otkrivanje malih stvari koje ste možda previdjeli može vam donijeti radost, inspiraciju i beskrajne nove perspektive za fotografiranje.

Nema kraja zabavi koju donosi snimanje izbliza ili makrofotografija jer odlične objekte možete pronaći u svakoj prostoriji kuće. Bez obzira na to kakav fotoaparat imate kod kuće, možete se približiti i istražiti fascinantne detalje. Standardni objektiv za zumiranje (ili onaj iz kompleta) ili čak kompaktni fotoaparat, može pružiti predivne fotografije. Ovdje šest fotografa dijeli neke od malih, ali očaravajućih stvari koje su fotografirali kod kuće i otkrivaju ono što ih je nadahnulo da pobliže pogledaju.

1. Zumirajte ono što vam je najbliže i najdraže

Krupni plan glave bebe koja leži na leđima.

Ovdje je fotografkinja Kate Gray smjestila novorođenče na krevet blizu prozora kako bi iskoristila prirodni izvor svjetla. „To je dobra osnova za snimanje iz visokih i niskih kutova, a usput ćete se i pobrinuti da bebi bude fino i udobno“, objašnjava. Snimljeno modelom EOS 5D Mark III tvrtke Canon (naslijedio ga je EOS 5D Mark IV tvrtke Canon) s objektivom EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/320 s, f/2,8 i ISO 500. © Kate Gray Photography

„Fotografije vlastite djece koje sam snimila kad su bili bebe inspirirale su me da se približim drugim obiteljima“, kaže obiteljska fotografkinja Kate Gray. „Znam da se bez tih fotografija ne bih sjećala savršenih malih jamica na kćerinim bucmastim prstima ili načina na koji bi se koža oko očiju moga sina naborala s njegovim prvim osmijesima bez zuba.“

Iako je namjenski makroobjektiv idealan za snimanje krupnih planova, odlične rezultate možete postići i standardnim objektivom za zumiranje ili čak objektivom fiksne žarišne duljine. Na primjer, objektiv iz kompleta Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM može izoštravati s udaljenosti od samo 25 cm, što znači da omogućuje savršeno kadriranje i najmanjih detalja.

Većina namjenskih makroobjektiva ima telefoto žarišnu duljinu koja je savršena za izoliranje svakog elementa, a ako upotrebljavate objektiv za zumiranje, jednostavno ne zaboravite zumirati. Zatim postavite otvor blende na f/5,6 ili više ako je moguće i upotrijebite stabilizaciju slike kako biste eliminirali rizik od podrhtavanja fotoaparata. Na kraju, kadrirajte i pokušajte se što je moguće više približiti objektu. Ako se približite više od minimalne udaljenosti izoštravanja objektiva, izgubit ćete fokus i možda ćete se morati nježno kretati naprijed-natrag kako biste pronašli pravi položaj.

2. Zabilježite složenost prirode

Jako povećana slika složenih detalja pahuljice na čupavom crnom materijalu.

„Snimajući pri f/8, prioritet sam dao otvoru blende jer sam htio da bude mali, čime sam omogućio izoštravanje većeg dijela pahuljice“, kaže fotograf Jamie Spensley. „Zatim sam uskladio postavke za gotovo crnu sliku na prirodnom svjetlu tako što sam podesio ISO na 200 i brzinu zatvarača na 1/100 s. Zatim sam snimio nekoliko referentnih snimaka pri različitim jačinama bljeskalice kako bih utvrdio što najbolje odgovara za lijepu ekspoziciju snimke.“ Snimljeno modelom EOS 80D tvrtke Canon s objektivom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. © Jamie Spensley

Snimka krupnog plana potočarke s kapljicom vode.

„Uvijek sam primjećivala male stvari, tako da mi je makrofotografija prirodno postala najdraža“, kaže fotografkinja Agi Wojcik. „U proljeće 2020. počela sam uzgajati svoje bilje i povrće, i primijetila sam kako zeleni listovi predivno izgledaju nakon zalijevanja. Željela sam uhvatiti odsjaj sunca na kapljici vode jer sam znala da neće dugo ostati na listu.“ Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon s objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/250 s, f/8 i ISO 800. © Agi Wojcik

Makro može otkriti neviđena prirodna blaga, od uzorka nalik labirintu na poleđini lista do jedinstvene složenosti savršeno oblikovane pahuljice. Osim toga, fotografiranje izbliza pruža vam prilike za snimanje ljepote prirode bilo gdje, uključujući i na prozoru na hladan kišni dan.

Crna jakna bila je jedina pozadina koju je Jamie Spensley trebao za isticanje očaravajućih detalja bijele pahuljice. Postigao je tu prepoznatljivu, meku rasvjetu upotrebljavajući makrodifuzor. „To je stožac od bijelog materijala koji se stavlja oko prednjeg dijela objektiva. Zatim se na bljeskalicu postavlja tunel reflektirajućeg materijala koji pomaže svjetlu da dosegne stožac. Krajnji je rezultat iznimno meko svjetlo, savršeno za makro.“

Kako bi se osigurali dodatni načini izražavanja kreativnosti sa svjetlom prilikom snimanja izbliza, objektivi EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM i EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM imaju ugrađeni Macro Lite koji fotografima omogućuje da se približe bez stvaranja sjene.

Fotografkinja Agi Wojcik upotrijebila je način scene za krupni plan kako bi fotografirala potočarku u svom stanu. „Na taj način nisam morala brinuti o postavkama i umjesto toga mogla sam se usredotočiti na postizanje odgovarajućeg izoštravanja. Osim toga, upotrebljavala sam automatsko izoštravanje u točki i vrlo praktičnu opciju povećanja u načinu rada za prikaz uživo. Nakon što sam vidjela kako je fotografija dobra, dobila sam inspiraciju da uzmem fotoaparat i istražim druge objekte oko sebe kod kuće.“

3. Pronađite izvanredno u običnom

Makrofotografija olovke koja iscrtava crtu na papiru.

„Podesio sam ISO relativno nisko jer je bilo dovoljno svjetla“, kaže fotograf Lucas Piltz. „Otvor blende bio je f/7,1, tako da su postojala velika područja oštrine, dok je brzina zatvarača bila podešena na 1/100 s.“ Snimljeno modelom EOS 250D tvrtke Canon pri 1/100 s, f/7,1 i ISO 800. © Lucas Piltz

Za mnoge umjetnike sve počinje sa skromnom olovkom, a fotografirajući je izbliza, fotograf Lucas Piltz pronašao je način da proslavi i prihvati svoju kreativnu stranu.

Lucas je odlučio snimiti niz snimaka kako bi postigao veću dubinsku oštrinu nego što bi inače bilo moguće. „Upotrebljavao sam stativ kako bih izbjegao podrhtavanje“, kaže, „i izoštravao sam ručno jer mi to pruža bolju kontrolu i više toga naučim. Počeo sam od prednjeg područja izoštravanja i napredovao do stražnjeg.“ Uz kadriranu snimku Lucas je snimio 40 verzija olovke, sve sa različitim žarišnim točkama, prije nego što ih je spojio.

Ova se tehnika zove kombiniranje izoštravanja, a možete je postići spajanjem skupine snimaka različitih točaka izoštravanja zajedno u softveru Digital Photo Professional tvrtke Canon

4. Pronađite apstraktnu perspektivu svakodnevnih stvari

Makrofotografija ulja u vodi koje stvara kružne kapi, ljubičaste boje.

Andrea Hunt upotrebljava jednostavne sastojke kao što su ulje i voda kako bi kreirala nestvaran izgled svojih apstraktnih snimaka. Mijenjanje količine ulja i stavljanje različitih živopisnih predmeta ispod pladnja s vodom pruža bezbrojne jedinstvene uzorke i motive. Snimljeno modelom EOS 7D Mark II tvrtke Canon s objektivom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/100 s, f/10 i ISO 1250. © Andrea Hunt

Fotografija krupnog plana mjehurića tekućine za pranje žute boje.

Tibo Tuypens prigrlio je moć geometrije kako bi potaknuo maštu gledatelja. „Upotrijebio sam svoj EOS 7D Mark II tvrtke Canon i objektiv EF-S 60mm f/2.8 Macro USM kojima sam dodao samo bljeskalicu Speedlite“, kaže. „Mogu s pouzdanjem zadržati ISO 100 s brzinom zatvarača od 1/400 s i otvorom blende od f/2,8 kako bi pozadina bila lijepa i zamućena.“ © Tibo Tuypens

„Kao zaposlena zdravstvena radnica na prvoj liniji, svoju fotografiju upotrebljavam kao sredstvo koje mi pomaže da se usredotočim na sadašnji trenutak kako bih bila sretna i opuštena u slobodno vrijeme“, objašnjava makrofotografkinja Andrea Hunt. „Makrofotografija otkriva detalje koji se rijetko vide, a mnogo kreativnosti može se postići unutar granica vašeg doma i vrta.“

Kako biste reproducirali Andreine nestvarne snimke, trebat će vam staklena posuda za pečenje, podignuta od poda na svakom kutu i ispunjena vodom. Zatim dodajte ulje – postupno, tako da možete eksperimentirati s različitim količinama. Kako bi ulju dodala privlačnu boju, Andrea ispod posude stavlja pametni telefon ili tablet sa živopisnim zaslonom, ali možete upotrijebiti i karton u boji ili tapete.

Prilikom snimanja snimke ulja na visini, najlakše je ručno izoštravati i snimati u načinu rada prioriteta otvora blende (Av). „Snimanje pri f/10 daje mi dovoljnu dubinsku oštrinu da prekrijem sloj ulja, a da ne dosegnem dno staklene posude“, kaže Andrea.

Istu tehniku možete upotrebljavati kako biste uljepšali kućanske poslove. Fotograf Tibo Tuypens otkrio je da tekućina za pranje posuđa može proizvesti predivne geometrijske oblike, jednostavno dodajući nekoliko kapi u plitki sloj vode u posudi za pečenje.

Tibo za pozadinu voli upotrebljavati listove papira u boji. „Zatim upotrebljavam bljeskalicu za reflektiranje boja kroz vodu“, kaže. „To odlično funkcionira za kombiniranje boja i stvaranje prijelaza.“

Za stvaranje mjehurića jednostavno uzmite slamku i puhnite u vodu – zatim se bacite na snimanje! „Što god stavite ispred objektiva, uvijek je igralište oblika, tekstura i raspršenog svjetla“, kaže Tibo.

Autor: Phil Hall

Slični proizvodi

Slični članci