MONOKROMATSKA FOTOGRAFIJA

Monokromatska tehnika: više od crno-bijelog

Fotograf umjetničkih reprodukcija Chris Ward objašnjava kako mu drukčiji pogled na boje pomaže u kreiranju fotografija koje prikazuju finije detalje.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Percepcija boja intenzivno je povezana s emocijama. Postoje psihološke teorije o tome kako različite boje utječu na nas. Razlikuju se među kulturama, ali za zelenu ili plavu često se misli da smiruje, dok crvena ili narančasta stimulira i, navodno, čak nas čini gladnima! Te ideje utječu na ono što nosimo, način na koji ukrašavamo domove i, kad je u pitanju fotografija, fotografije koje snimamo.

No, ne percipiraju svi boje na isti način. Fotograf umjetničkih reprodukcija iz Ujedinjenog Kraljevstva Chris Ward rođen je sa stanjem koje se zove deuteranopija, što znači da teško vidi nijanse zelene. Utvrdio je da mu je vid mnogo više prilagođen prepoznavanju finih detalja, suptilnog kontrasta i raznovrsnih tekstura nego što je to slučaj kod drugih ljudi, što mu dobro dođe kao stručnjaku za monokromatske snimke.

Značenje monokromatskog

Monokromatska snimka usamljenog stabla u polju, tlo i nebo svijetli i u oštrom kontrastu s tamnim obrisom živice i grana stabla.

Fotograf umjetničkih reprodukcija Chris Ward često se vraća istom prizoru – kao što je ovo stablo, južno od Lincolna u Engleskoj – kako bi snimio utjecaj koji uvjeti na nebu i usjevi na polju mogu imati na snimku. „Ovdje je nebo bilo maglovito i bez oblaka te su se vidjeli ostaci od nedavne žetve“, kaže. Chris je preeksponirao nebo i polje kako bi dobio čišću kompoziciju. „Negativni prostor pomaže izolirati stablo, a živica daje jaku liniju obzora za razdvajanje neba i polja.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4L IS USM pri 105 mm, 1/330 s, f/11 i ISO100. © Chris Ward

Monokromatski se često upotrebljava kao istoznačnica za crno-bijelo, a opisuje snimku na kojoj se sve u kadru prikazuje u nijansama jedne boje. To može biti bilo koja boja, ali najčešće je siva ili sepija. „Ono što smatramo crno-bijelim obično je ljestvica sivih tonova“, objašnjava Chris, jer sadrži cijeli raspon dubina boja u sivoj boji. Određeni prizori naročito su dobri za monokromatsku tehniku – upravo oni koji prirodno privlače Chrisovo oko. Mogu imati teksture ili sjene koje stvaraju zanimljiv raspon tonova – isprekidana svjetlost u šumi, grubi uzorci koji se pojavljuju na stijenama ili namreškana voda rijeke.

No pojednostavljeno, gotovo grafičke snimke mogu jednako dobro funkcionirati. „Mislim da je monokromatski zapravo manje ograničeno od boje, jer je već apstraktno pa možete pomaknuti granice dalje, a da to ne izgleda čudno“, kaže Chris. „Kad bih previše eksponirao snimku u boji, to bi izgledalo grozno.“ Međutim, kod monokromatske fotografije prevelika ekspozicija može kreirati zapanjujući, minimalistički stil.

Monokromatsko snimanje

Crno-bijeli krupni plan vrtuljka naspram svijetlog čistog neba.

„Tog dana čisto nebo u Bridlingtonu bilo je savršeno za snimanje kroz vrtuljak bez ometajućih oblaka“, prisjeća se Chris. „Vrtuljak je mirovao pa sam mogao upotrijebiti prilično malu brzinu zatvarača. Privukli su me šiljci vrtuljka naspram neba. Povećanje kontrasta u stilovima slike pomoglo je u odvajanju vrtuljka od neba u pozadini.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 54 mm, 1/50 s, f/22, uz ISO300. © Chris Ward

Fotografija s nijansama sepije koja prikazuje niz skladišta uz rijeku, njihovi mnogi prozori odražavaju se u mirnoj vodi.

Ta skladišta uz rijeku u Bostonu u Engleskoj sada su pretvorena u stanove. Njihov nostalgičan, industrijski izgled čini ih pogodnima za monokromatsku fotografiju. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 50mm, 1/60 s, f/11 i ISO100. © Chris Ward

Chris je radio s fotoaparatom EOS R6 tvrtke Canon, u kombinaciji s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, kako bi se postigla maksimalna fleksibilnost prilikom kadriranja snimki. Odabir objektiva za monokromatsku fotografiju jednak je onome za fotografiju u boji, ono što je različito način je sastavljanja kompozicije. „Umjesto upotrebe boje za usmjeravanje oka gledatelja, upotrebljavajte naglašavanje i kontrast. U izborniku Picture Styles (Stilovi slike) možete odabrati stil „monochrome“ (monokromatski), a unutar njega pronaći ćete drugi izbornik u kojem možete podešavati sve, od oštrine do kontrasta“, savjetuje Chris. „Možete dodati i ugrađeni filtar koji mijenja način na koji fotoaparat reagira na različite boje pa će sve crveno, zeleno, plavo, žuto ili narančasto izgledati tamnije.“ Chris ima tendenciju upotrebljavati crveni filtar zbog načina na koji zatamnjuje nebo i lišće na pejzažima, uklanjajući neželjene smetnje.

Ako upotrebljavate fotoaparat sustava EOS R tvrtke Canon s EF ili EF-S objektivima, adapter za montažu filtra na umetanje EF-EOS R također vam omogućuje upotrebu filtara na umetanje neutralne gustoće (ND) i polarizirajućih filtara radi oživljavanja pejzaža.

Snimke koje snimate fotoaparatom EOS R6 tvrtke Canon upotrebljavajući stilove slike spremit će se kao komprimirane JPEG datoteke. Međutim, ako snimate u RAW formatu, datoteke će sačuvati cijeli raspon podataka snimljenih fotoaparatom. „Prednost rada s RAW datotekama je u tome što mi daje više informacija prilikom uređivanja“, kaže Chris.

Chris svakodnevno često snima u boji. „Razgovarao sam s raznim fotografima i čini se da je onima koji nisu daltonisti snimanje monokromatskih fotografija lakše ako zaslon fotoaparata podese na monokromatski, dok fotografi daltonisti radije snimaju u boji“, primjećuje.

Uređivanje monokromatske fotografije

Niz nasipa izviruje iz vode u dijagonalnoj liniji, zatamnjen naspram svijetle pozadine na ovoj monokromatskoj fotografiji.

„Bio je to prilično maglovit dan u Bridlingtonu i plima je bila blizu, tako da su nasipi uglavnom bili potopljeni“, prisjeća se Chris snimanja ove minimalističke snimke uz upotrebu stilova slike na fotoaparatu EOS R6 tvrtke Canon. „Brzina zatvarača bila je ključna, jer sam htio da bude dovoljno mala da zamuti veće valove, ali i dovoljno velika da ostavi dojam vode u odrazima bez ND filtra. Htio sam postići minimalistički rezultat, pa sam mogao previše eksponirati more i samo sam trebao dobro snimiti nasipe. U stvarnosti, drvo je vrlo tamno pa mi je to dalo više prostora za prekomjerno eksponiranje i prikaz više detalja. I dalje sam otvor blende pomaknuo do kraja. Ovo je vjerojatno jedina snimka koju sam ikad snimio pri f/40.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 94 mm, 0,6 s, f/40 i ISO100. © Chris Ward

„Dobar savjet koji sam na početku dobio o uređivanju crno-bijele fotografije bio je da najprije uvijek pretjeram“, kaže Chris. „Kad pomičete kliznik u softveru za postprodukciju, na jednom dijelu snimka će izgledati dobro. Ako odete dalje od toga, izgleda loše; idite ispod toga i nije dovoljno“, nastavlja. „No ako počnete s pretjeranim i zatim se vratite, krajnji rezultat je otprilike najbolje što možete dobiti.“

Iznenađujuće, boja može biti vrlo važan alat za uređivanje monokromatskih fotografija. „Kad u softveru za uređivanje pretvorite u crno-bijelo, moći ćete pristupiti kliznicima kanala boja“, objašnjava. „Budući da boja može biti alat za stvaranje kontrasta, prilikom uređivanja možete odrediti gdje boja igra tu ulogu i umjesto toga stvoriti kontrast s pomoću nijansi.“

Ovisno o softveru, obično postoji šest kliznika za boje, od kojih svaki utječe na osvijetljenost različitog kanala boje. Na primjer, u pejzažnoj snimci možete promijeniti nijansu neba tako da podesite kliznike za plavu i zeleno-plavu, a nijansu vegetacije tako da podesite kliznike za žutu i zelenu. Kliznik za crvenu može biti koristan ako imate zgrade od cigli, dok kliznik za narančastu može poboljšati nijanse kože na portretima.

„Najteži scenarij za rad vjerojatno je kamenje pokraj trave“, objašnjava Chris. „Kad to pretvorite u monokromatsku tehniku, može izgledati kao kombinacija srednjih tonova, gdje se nijedan ne ističe u odnosu na drugi. Ako otvorite softver za uređivanje i promijenite svjetlinu zelenog i žutog kanala, kamenje će ostati isto, ali trava će postati svjetlija. Za cvijeće možete upotrebljavati kanale za razdvajanje nijansi u različitim dijelovima biljke.“

Savjeti za monokromatsko ispisivanje

Fotografija pune boje koja prikazuje bijeli most osvijetljen u središtu tamnog lišća stabla.

U parku Hartsholme u Lincolnu ostaci su veličanstvene kuće srušene 1950-ih i to je mjesto koje Chris često posjećuje. Ovaj je prizor predstavio neke izazove. „Ogroman je dinamički raspon između osvjetljenja stabala i svjetla koje pada na svijetli most“, kaže Chris. „Uvijek eksponiram most i pustim drveće da padne u sjenu, dok stabla najbliža rijeci i dalje imaju lijepo pozadinsko osvjetljenje. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 70 mm, 1/40 s, f/11 i ISO320. © Chris Ward

Monokromatska snimka istog osvijetljenog mosta u središtu tamnog lišća stabla uz primijenjenu ljubičastu nijansu u fotoaparatu.

Chris je snimku pretvorio u monokromatsku upotrebom stilova slike fotoaparata EOS R6 i zatim dodao ljubičastu nijansu koja je jedna od opcija. „Sve su nijanse iste boje, pa je i dalje monokromatska“, objašnjava. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 70 mm, 1/40 s, f/11 i ISO320. © Chris Ward

Kad Chris snimi potpuno crno-bijelu fotografiju, podesit će pisač na ljestvicu sivih tonova, ali najčešće ispisuje u boji.

„Obično stavljam suptilne nijanse na snimke u postprodukciji, a zatim ih obično ispisujem u boji“, kaže. „Povećat ću razinu ekspozicije za približno pola koraka. Samo zato što kad je gledate na zaslonu, uvijek izgleda svjetlije nego kad se ispiše.“

Chris voli efekt podijeljene nijanse, gdje primjenjuje različitu boju na istaknute dijelove i sjene. „Istaknute dijelove obično učinim malo toplijima, a sjene hladnijima. To doista uljepša fotografiju.“

Kompaktni A3 pisač kao što je imagePROGRAF PRO-300 tvrtke Canon idealan je za vrlo kvalitetne monokromatske ispise.

Pripremite fotoaparat

Fotografija pune boje koja prikazuje ružičaste ruže naspram crne pozadine od papira.

Otkad je počeo fotografirati, Chris je snimio stotine fotografija cvijeća. „Većinu njih nitko nije vidio“, priznaje, jer su to probne snimke. Ovo je snimljeno s prirodnim svjetlom, u zatvorenom prostoru, naspram pozadine od crnog papira, i s pomoću stativa koji inače ne upotrebljavam, ali koji mi je omogućio upotrebu prilično malog otvora blende.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 57 mm, 30 s, f/25 i ISO100. © Chris Ward

Monokromatska fotografija ruža s podešenim kanalima crvene boje i primijenjenom blijedocrvenom nijansom, tako da izgledaju vrlo blijedoljubičaste.

„Bilo kakvo podešavanje kanala boja najprije utječe na fotografiju, prije pretvaranja u crno-bijelu“, objašnjava Chris. „Stoga, ako se smanji kanal crvene boje, kad se snimka pretvori u crno-bijelu, crvene nijanse prikazat će se kao tamnija nijansa sive boje. Blijedocrvenu nijansu primijenio sam i na ovu snimku kako bih snimio suptilne nijanse i teksture ruža te sve učinio prirodnijim.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 57 mm, 30 s, f/25 i ISO100. © Chris Ward

Dakle, ako vam je privlačno eksperimentiranje s monokromatskom fotografijom, kako je najbolje početi? „Vježbajte na cvijeću“, predlaže Chris. „Mnogo je suptilnih tekstura i različitih boja s kojima se možete igrati. Ako možete postići da cvijeće izgleda prirodno u monokromatskoj tehnici – kad je vrlo često upravo boja ono što definira cvijet – isto ono što ste naučili možete primijeniti na sve drugo.“

Mnoge su od najpoznatijih povijesnih fotografija crno-bijele – dramatični pejzaži Ansela Adamsa, empatični portreti Dorotheae Lange ili živopisni ulični prizori Henrija Cartier-Bressona. Ti fotografi nisu bili daltonisti, radili su s dostupnim alatima prije nego što je fotografija u boji zaživjela, ali su vidjeli svijet drukčije, cijeneći uzorke, detalje i nijanse sive.

Danas vam opcije za monokromatsko snimanje na digitalnom fotoaparatu omogućuju da učinite isto – gledajte okolinu iz alternativne perspektive i na nove načine interpretirajte ono što vidite.



Napisala Rachel Segal Hamilton

Slični proizvodi

Slični članci