A wooden chopping board with balls of colourful clay spread along it.

TEHNIKE SNIMANJA VIDEOZAPISA

Kako izraditi prvu stop-animaciju

Stvaranje animiranog videozapisa u tehnici stop-animacije zabavan je projekt u kojem možete uživati s cijelom obitelji. Snimanjem serije fotografija objekta i njegovim pomicanjem u malim koracima između svake snimke stvarate niz slika koje je moguće reproducirati kao film, čime stvarate iluziju kretanja objekta.

Postavljanje fotoaparata EOS za najbolje rezultate lak je dio – prava vještina krije se u udisanju života i dodavanju osobnosti neživom predmetu.

Tu vam pomaže profesionalni animator Ed Jackson sa savjetima za prve korake u stop-animaciji. Od završetka studija stop-animacije Ed je radio za brojne klijente u industriji – uključujući Aardman Animations, gdje je bio uključen u televizijsku seriju Janko Strižić, film Dugi iz kamenog doba Nicka Parka te filmu Janko Strižić: Farmageddon.

Ed pokazuje kako je lako započeti sa stop-animacijom s jednostavnom postavom: s fotoaparatom EOS 250D tvrtke Canon, nekoliko svjetiljki i grumenom gline za modeliranje.

Odaberite objekt

U i oko vašeg doma mnoštvo je predmeta koji mogu biti izvrsni objekti za vaš projekt. Na primjer, možete prikazati kako se kockice samostalno slažu u strukturu, samostalno odmotavanje vrećice sa slatkišima ili jurnavu trkaćeg autića po kuhinjskoj radnoj površini. Ed preporučuje započeti s nečim jednostavnim, kao što je on učinio sa svojim videozapisom sa skakućom loptom.

"Plastelin ili glina za modeliranje moj je preferirani objekt jer se tako lako oblikuje. U kratkom filmu kojeg sam izradio jednostavno sam snimao loptu odozgo i pomicao je po stolu, mijenjajući joj oblik kako bih stvorio iluziju skakanja.

"Moj savjet je na početku se ne zanijeti previše s prekompliciranim postavama. Pozadinu ostavite praznu i samo se usredotočite na animaciju. Ako imate priču, neka bude kratka i jednostavna – i prvo se okušajte s malim projektom kako biste sve isprobali prije zaista dugačkog pokušaja".

Postavljanje fotoaparata

The back of an EOS camera showing the settings used for filming stop-motion.
Postavljanjem fotoaparata na stativ na najbolji način sprječavate pomicanje između snimaka te osiguravate dosljednost kadra.

Standardni omjer za filmove je 16 : 9, no fotoaparat prema zadanim postavkama snima fotografije u omjeru 3 : 2. Kako biste osigurali prikaz svog stop-animiranog filma u "kinoprikazu", prije snimanja promijenite omjer u glavnom izborniku. Fotoaparat EOS za ovu opciju možda morate podesiti u način prikaza uživo.

Ed preporučuje ručno podešavanje za izoštravanje, ekspoziciju i balans bijele boje. Kada to učinite, postavke se zaključavaju i svaki kadar gotovog filma izgleda dosljedno. Umjetna rasvjeta također daje veću dosljednost.

"Možete snimati vani ili blizu prozora, no jasno je da se prirodna svjetlost neprestano mijenja. Rad u tamnoj prostoriji s nekoliko stolnih svjetiljki pruža vam veću kontrolu, no i tada u filmu možete imati treperenje, kako možete vidjeti u mom primjeru. To pojačava ukupni dojam".

Upotrijebite stativ

An EOS camera on a tripod pointing down at a small ball of green clay on a tabletop.
Kako biste spriječili pomicanje fotoaparata, svaku snimku snimite daljinskim okidanjem ili s pomoću aplikacije Canon Camera Connect na pametnom telefonu.

Postavljanjem fotoaparata na stativ osiguravate nepromjenjivost ukupnog kadra između snimki te oštrinu svake slike. Fotoaparat EOS sa zaslonom s promjenjivim kutom olakšava kadriranje snimke, čak i kada snimate iz neobičnog kuta. "Provjerite je li sve dobro pričvršćeno, jer ne želite pomicanje fotoaparata u bilo kojem trenutku", naglašava Ed.

Primjenom stativa također imate veću slobodu pri podešavanju ekspozicije. ISO zadržite na niskoj osjetljivosti, primjerice ISO 200, tako da slika ne bude zrnata. Načinite probne snimke s različitim otvorima blende kako biste pronašli željeni izgled, a zatim podesite brzinu zatvarača kako bi slika bila dovoljno svijetla.

Profesionalni animatori za upravljanje fotoaparatom, snimanje i pregledavanje nizova, programiranje svjetlosnih efekata i brojne druge mogućnosti upotrebljavaju napredni softver poput programa Dragonframe. No započeti možete jednostavno i svaku fotografiju snimiti ručno.

Umjesto pritiskanja okidača za svaku fotografiju, primijenite daljinsko okidanje. Na taj način nećete nenamjerno pomicati fotoaparat tijekom niza. Ako je na fotoaparatu omogućena veza Wi-Fi, pojedine kadrove možete snimati te reproducirati u aplikaciji Canon Camera Connect, bez dodirivanja fotoaparata.

Odaberite trajanje

Slični članci
Stef Michalak crouching on a path with a Canon EOS M50 to film his son's first ride on a balance bike.

TEHNIKE SNIMANJA VIDEOZAPISA

Dan s obitelji pretvorite u nevjerojatan kućni film

Snimite dragocjene obiteljske trenutke i s obiteljskim vlogerom Stefom Michalakom naučite kako najbolje iskoristiti značajke fotoaparata EOS za videozapise.

A multiple-exposure image representing a time-lapse of two children and a dog playing on a rural riverbank.

SCENOGRAFKINJA HATTIE NEWMAN

Kako EOS 4000D tvrtke Canon pomaže oživjeti moje ideje

Otkrijte kako modelarka i scenografkinja Hattie Newman ostvaruje svoje ideje uz Canonov EOS 4000D.

Ed Jackson rolling a ball of green clay in his hand below an EOS camera on a tripod.
Za početak, prije svakog pomicanja objekta snimite dva kadra. Tako ćete prepoloviti posao i proizvesti ugodan animirani izgled u dovršenom filmu.

Trajanje projekta stop-animacije ovisi o broju snimljenih kadrova te broju kadrova u sekundi u filmu. Na primjer, ako se niz reproducira s 25 fps (kadrova u sekundi), to znači da morate snimiti 25 fotografija za svaku sekundu videozapisa. Možete snimati i za 24 fps kako biste dobili izgled bliži kinematografskom.

Pomičite objekt

Ed Jackson, by his camera on a tripod and a desk lamp, adjusting a ball of pink clay.
Eksperimentirajte kako biste ustanovili koliko vam je potrebno za pomicanje objekta između kadrova – male promjene daju dojam usporenog protoka vremena, no možda će vam trebati više da ispričate priču.

Pomak objekta u svakoj snimci ovisi o broju kadrova u sekundi. "Ako, primjerice, snimate za 25 fps, koraci moraju biti relativno mali kako biste ostvarili suptilnije animirane pokrete, u suprotnom će pomaci biti prebrzi", objašnjava Ed. "No s 12 kadrova u sekundi, svi koraci mogu biti dulji i možete vrlo hrabro premještati objekt. U konačnici, sve ovisi o događajima unutar snimanja te koji pokret pokušavate prikazati".

Uredite film

A Canon EOS camera on a tripod, pointing down at a chopping board covered with balls of brightly coloured clay.
Zahvaljujući asortimanu jednostavnih aplikacija za uređivanje za mobilne uređaje i radne površine, uređivanje snimki u niz lakše je nego što mislite.

Ako snimate pojedinačne kadrove za film bez dodatnih aplikacija ili softvera, morate ih prevesti u videozapis. Ed je dugotrajni korisnik programa Adobe Premiere Pro, no možete upotrijebiti bilo koji osnovni softver za uređivanje videozapisa. Jednostavno uvezite pojedinačne slike u vremensku crtu, po želji dodajte zvučnu pozadinu, a zatim film izvezite kao MP4, MOV ili sličnu videodatoteku prikladnu za dijeljenje.

Za mobilne uređaje i aplikacije dostupan je niz jednostavnih aplikacija koje automatiziraju postupak i omogućuju pregledavanje animacije tijekom rada, kao i slanje u dovršeni film. Ed preporučuje Stop Motion Studio.

Stop-animacija jedan je od oblika videozapisa koji se tehnički najlakše stvara. Ne trebate mnogo opreme ili prostora – premda trebate mnogo strpljenja! Upotrijebite bilo koji fotoaparat EOS, postavite ga u ručni način rada i započnite odmah danas.

Nakon što se upoznate s osnovnim principima, možete početi isprobavati nove tehnike i početi graditi vlastiti stil. "U televizijskim serijama kao što je Janko Strižić lutke uobičajeno pomičemo 12 puta za svaku sekundu materijala", kaže Ed. "Snimamo dvije slike za svaki položaj kako bismo ostvarili točan broj kadrova potreban za reprodukciju. Snimanje dvije snimke između svakog pomaka štedi vrijeme i usporava animaciju pri reprodukciji, što je čini sličnijom crtanim filmovima. No kada snimamo film, lutke nastojimo pomicati u svakom od 24 ili 25 kadrova, jer se tako dobiva stvarniji izgled."

Važno je probati, ohrabrujuće kaže Ed. "Budite kreativni, učite iz svojih pogrešaka i zabavite se".

Napisao Marcus Hawkins

Povezani proizvodi

Slični članci



"Pronađite inspiraciju" vaš je najvažniji izvor korisnih savjeta o fotografiji, vodiča za kupce i pronicljivih intervjua – sve što trebate za pronalaženje najboljeg fotoaparata ili pisača te ostvarenje sljedeće kreativne ideje.

Natrag na Svi savjeti i tehnike