Proizvod

Digitalnost ili digitalizacija: novi načini razmišljanja, nove mogućnosti

Promijenite mentalni sklop i otvorite se ka novim poslovnim modelima, poziva Sven Fund

Sven Fund presenting at FBF 2017

Evolucija izdavaštva knjiga

Kao netko tko je snažno povezan sa svijetom izdavača i tehnologa, iznimno me zanima učinak tehnoloških inovacija na izdavaštvo knjiga. Dolazak e-čitača, neočekivan rast popularnosti audioknjiga i složen odnos između Amazona i izdavača odigrali su ključnu ulogu u oblikovanju branše.


Ipak, možda je najznačajnija promjena iz prošlog desetljeća u tome što su čitači postali manje vezani uz knjigu kao opipljiv proizvod, jer ona više nije središnji medij. U doba digitalnosti prikladnije je pričati o "sadržaju".


Prije nego što objasnimo što ta promjena perspektive znači za širu industriju izdavaštva, najprije trebamo razlučiti razliku između "digitalnosti" i "digitalizacije".

Promjena perspektive

U procesu digitalizacije, poslovni model i dalje se u biti oslanja na tisak – izdavači prenamijenjuju već dostupan tiskani sadržaj za digitalnu platformu, npr. e-čitač, i jednostavno ga preprodaju u novom formatu. U kontekstu "digitalnosti", sadržaj nastaje u digitalnom obliku i otvara razne prostore za posve nove poslovne modele.


U suštini, strategija digitalnog izdavaštva prilagođenija je našim tehnološkim vremenima i bilo bi za očekivati da će je izdavači odmah prigrliti. Međutim, digitalnost treba promatrati kao mentalni sklop više nego tehnologiju – prije nego što ga izdavači usvoje, prvo moraju ovladati upravljanjem inovacijama.

Two women looking at iPad


Stvarnost je drugačija – uz tehnologiju koja je dostupna danas, sadržaj se može nadograđivati, digitalno redistribuirati, čak i ponovo tiskati na zahtjev.

– Sven Fund, fullstopp

Postoje dvije vrste izdavača: oni koji inoviraju svoje poslovne procese i oni koji se odupiru inovacijama sve dok one ne postanu široko prihvaćena rješenja. U svom pristupu možete biti proaktivni ili reaktivni. Još uvijek postoje "digitalno nepismeni" izdavači koji možda imaju pristup digitalnim proizvodima i upoznati su s njihovim prednostima, ali nisu u potpunosti prihvatili mogućnosti koje pruža digitalnost.


Imajući to na umu, možemo pretpostaviti kako izdavači ne upotrebljavaju u potpunosti tehnološke značajke koje su dostupne u njihovoj branši. Stoga ne razumiju u potpunosti utjecaj koji tehnologija izdavaštva može imati na njihovo poslovanje.


Ljudi iz sektora izdavaštva koji "sadržaj" još uvijek ne percipiraju kao dinamički koncept isti su oni ljudi koji na knjige i dalje gledaju kao opipljive, linearne proizvode koji se tiskaju i distribuiraju, a zatim prenose na drugu platformu. Stvarnost je drugačija – uz tehnologiju koja je dostupna danas, sadržaj se može ažurirati, digitalno redistribuirati, čak i ponovo tiskati na zahtjev.


Zato bismo trebali poticati više izdavačkih kuća na usvajanje digitalnog mentalnog sklopa. Cilj je iskoristiti mogućnosti koje pružaju upravljanje dinamičkim sadržajem i tehnologija digitalnog ispisivanja.

Young woman reading book on train

Digitalni mentalni sklop

Digitalni mentalni sklop izdavačima omogućava prihvatiti budućnost u kojoj postoji mogućnost za male naklade i isporuku na zahtjev. U kojoj proaktivno upravljanje životnim ciklusom izdavačkih resursa omogućava maksimalnu upotrebu komercijalne vrijednosti njihovog sadržaja i osiguravanje njegove dostupnosti korisnicima.


U međuvremenu, ako su proizvođači knjiga uložili u digitaliziranu proizvodnju, mogu imati vrijednu ulogu kao motivatori i usmjerivači svojih izdavača prema digitalnom mentalitetu i implementaciji organiziranih digitalnih procesa za omogućavanje poslovnih modela koji će ih pokrenuti prema inovacijama.


Kao što vidite, inovacije u izdavaštvu knjiga nisu jednosmjerna ulica. Vjerojatnije je kako će se ostvariti kroz trajnu, trilateralnu suradnju između izdavača, tiskara i davatelja tehnoloških rješenja.

Autor Sven Fund


Sven Fund je osnivač i glavni direktor konzultantske tvrtke fullstopp za akademske izdavačke kuće koja pruža strateške smjernice za brojna pitanja, od upravljanja promjenama do spajanja i preuzimanja. Osim što surađuje s dobavljačima, npr. tiskarama ili distributerima, Svenova tvrtka i posreduje između akademskih knjižnica i izdavača.

Slična rješenja

Istražite više

Otkrijte transformacijsku snagu digitalnog ispisivanja

Razgovarajte s našim timom