Tulips in a garden framed by trails of light.

VRTNE FOTOGRAFIJE

Razvijajte svoju kreativnost: tri projekta koje možete isprobati u vrtu

Za one sretnike koji ga posjeduju, vrt je pravi blagoslov. Osim što na otvorenom dobivate priliku udahnuti svjež zrak, uživati u suncu i životu koji buja, pružaju vam se i sjajne mogućnosti za fotografiranje. Ovdje istražujemo tri tehnike za poticanje kreativnosti, od bojanja tulipana svjetlošću i snimanja zvijezda do fotografiranja prekrasnih vrtnih ptica...

Noćno snimanje – bojanje svjetlošću

Slijedeći neke osnovne korake, bojanjem svjetlošću možete jednostavno izraditi vlastito umjetničko djelo.

1. Pripremite opremu

A torch with different coloured cups taped to the end.
Možete izraditi svjetlosni štap od predmeta iz kućanstva, npr. plastičnih čaša u boji.

Potrebno vam je sljedeće:

  • Fotoaparat
  • Stativ
  • Pametni telefon
  • Svjetiljka
  • Obojene plastične čaše (ili slični šareni predmeti poput posudica za hranu, ubrusa ili višebojnih božićnih svjetala)
Bojanje svjetlošću jednostavna je tehnika koju možete isprobati u vrtu nakon što padne mrak i njome stvoriti živopisne, eterične fotografije. Započnite izradom svjetlosnog štapa – složili smo tri obojene plastične čaše i zalijepili ih na našu svjetiljku. Kad zamahnete svojim svjetlosnim štapom iz kućne radinosti i snimite ga dugom ekspozicijom, dobit ćete zamućene obojene pruge.

2. Postavite fotoaparat

A photographer taps a finger on a screen to focus a shot of a tulip.
Postavite fotoaparat tako da objekt bude u kadru. To može biti cvijet, stablo, list – bilo što iz vrta.

Napravite kompoziciju od cvijeća, stabala ili drugih pogodnih objekata iz svog vrta. Možete to prvo učiniti danju, kako biste usavršili kompoziciju. Kad se smrači, fotoaparat stavite na stativ. Aktivirajte način prikaza uživo kako biste snimku prikazali na stražnjem LCD zaslonu, svjetiljkom obasjajte objekt i dodirnite zaslon kako biste ga izoštrili. Na objektivu odaberite ručno izoštravanje i zadržite fokus. Ekspoziciju podesite na 30 ili više sekundi. Neki fotoaparati na kotačiću imaju namjenski način rada B; u tom slučaju odaberite B za proizvoljnu ekspoziciju, što znači kako ćete otvor zatvarača moći zaključati na željeno vremensko trajanje. U suprotnom odaberite način rada Tv (prioritet zatvarača) i ondje podesite brzinu zatvarača. Vrijednost ISO postavite na 100 kako biste smanjili osjetljivost senzora i razinu šuma zadržali na minimalnoj vrijednosti, a zatim odaberite mali otvor blende, npr. f/22 – ovisno o snazi svjetiljke, možda ćete morati eksperimentirati s otvorom blende. Za svjetlije rezultate odaberite manji f-broj, a za tamnije povećajte f-broj.

3. Povezivanje telefona

A Canon EOS 90D connected to a smartphone with the Canon Camera Connect app.
Pomoću prikaza uživo na pametnom telefonu provjerite kako će vaše bojanje svjetlošću izgledati na konačnoj fotografiji.

Prilagodljivu ekspoziciju možete pokrenuti i zaustaviti iz aplikacije Canon Camera Connect na telefonu. Za povezivanje preuzmite aplikaciju na telefon i odaberite Mrežne postavke u izborniku fotoaparata. Aplikacija omogućava okidanje zatvarača, bez potrebe za vraćanjem na fotoaparat, zbog čega se možete koncentrirati na bojanje svjetlošću. Prikaz uživo na telefonu pomoći će vam planirati mjesto s kojeg ćete mahati svjetiljkom, jer nakon aktiviranja zatvarača moći ćete vidjeti kako to točno utječe na snimku.

4. Bojanje svjetiljkom

Slični članci
A woman poses for a portrait, sitting next to a window, in-between a reflector and plant.

FOTOGRAFIJE U ZATVORENOM

Savršeni projekti: tri ideje za kreativne snimke kod kuće

Budite kreativni kod kuće. Savjeti za snimanje kinematografskih portreta, apstraktnih makro fotografija i videozapisa s ubrzanim protokom vremena.

A time stack of a tulip in bloom.

UBRZANI PROTOK VREMENA

Stvorite i ispišite vremenski stog s ubrzanim protokom vremena

Uz pomoć ovog vodiča koji objašnjava kako vremenski organizirati seriju slika, snimku s ubrzanim protokom vremena pretvorite u jednu sliku.

A water droplet on a flower stem, reflecting a flower head.

MAKRO FOTOGRAFIJA

Apstraktna makro fotografija: snimanje loma vode

Oslobodite svoju kreativnost fotografirajući cvijeće i otkrijte kako snimati makro slike vodenih kapljica u kojima se odražava cvijeće.

A hand waves a torch with colourful cups taped to the end, causing it to blur.
Bojanje svjetlošću jednostavan je i zabavan način za dodavanje još jednog sloja fotografijama te izradu apstraktnih pozadina za izoštrene objekte.

Pokrenite prilagodljivu ekspoziciju putem telefona i počnite mahati svjetlosnim štapom uokolo. Pokušajte mahati svjetiljkom iza objekata kako bi se prikazali njihovi obrisi. Ako određeni dio scene želite dodatno osvijetliti, jednostavno usmjerite svjetiljku prema tom mjestu i zadržite ga tamo nekoliko sekundi. Nekoliko smo sekundi svjetiljku držali usmjerenom prema tulipanu koji se nalazi ispred kako bismo izdvojili crvenu, a zatim smo njome počeli šarati po cvijetnjaku kako bismo postigli šarenu pozadinu.

Okrenite se divljini – fotografirajte vrtne ptice

Prethodno postavljena hranilica za ptice privlači redovne posjetitelje te predstavlja savršeno okruženje za fotografiranje vrtnih ptica.

1. Postavite hranilicu za ptice

James Paterson photographing a bird feeder in his garden.
Mogli biste se iznenaditi količinom divljih životinja koje možete fotografirati u blizini svog doma.

Postojeća hranilica za ptice vjerojatno će privući više pernatih stvorenja, stoga upotrijebite staru hranilicu ili postavite novu nekoliko dana ranije te je napunite orašastim plodovima i sjemenkama. Jutro je obično najbolje vrijeme za ptičje aktivnosti, stoga dođite na položaj na vrijeme. Po mogućnosti se sakrijte iza grmlja ili živice ili snimajte s prozora, iz kuće. Planirajte svoj položaj u odnosu na sunce. Želite li snimiti jake boje, najbolje je da sunce bude iza vas, a ako želite postići atmosferično pozadinsko osvjetljenje, snimajte prema suncu. Za što se god odlučili, idealno bi bilo odabrati jednobojnu pozadinu u boji koja je u kontrastu s bojom ptice ili joj je komplementarna – po mogućnosti, ne crnu! Ako je to moguće, izbjegavajte fotografirati naspram užurbane ili kaotične pozadine.

2. Upotreba dugog objektiva

Uz način rada tihog snimanja nećete preplašili objekt i povećat ćete šanse za snimanje nevjerojatno detaljnih fotografija divljih životinja.

Kod objekata koji su tako maleni i plahi, trebat će vam dugi objektiv kako biste ispunili kadar. Ovdje smo upotrijebili dva objektiva za zumiranje, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM i Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Ako, poput njih, vaš objektiv ima optički stabilizator slike, odaberite njegovu upotrebu kako biste izbjegli zamućivanja uzrokovana podrhtavanjem fotoaparata. Za snimanje udaljenih objekata koristan može biti fotoaparat sa senzorom za izrezivanje (APS-C) kao što je Canon EOS 90D. Faktor zumiranja od 1,6 znači kako žarišna duljina od 135 mm efektivno postaje 216 mm, a 400 mm postaje moćnih 640 mm. Zahvaljujući tome što fotoaparat raspolaže s 30 megapiksela, naknadno možete obaviti i digitalno izrezivanje, tako da je objektiv od 70–300 mm posve prihvatljiv za malene ptice. Kod objekata koji nisu toliko plahi, kao što je ovaj prijateljski raspoložen crvendać, možda biste se mogli polagano približiti i uhvatiti još precizniju fotografiju.

3. Postavke ekspozicije

The back of a Canon EOS 90D showing the shutter speed settings.
Za fotografiranje ptice u letu trebate upotrijebiti veliku brzinu zatvarača.

Prilikom fotografiranja odaberite M za ručni način rada, a zatim pritisnite tipku Q i odaberite f/5.6 ili niži otvor blende, za manju dubinsku oštrinu i zamućivanje pozadine. Za brzinu zatvarača odaberite 1/1250 s ili manju vrijednost, a za ISO odaberite Auto kako bi se automatski prilagodio okolnostima. Na dnevnom svjetlu ISO može narasti do 1600 ili više, čime se neizbježno povećava šum na slici, ali zahvaljujući ISO karakteristikama modela Canon EOS 90D, šum je pod kontrolom, čak i pri većoj ISO osjetljivosti. Kod brzih objekata kao što su ptice u letu, trebat će vam veće brzine zatvarača kako biste mogli snimiti visoku razinu detalja. Možete postaviti Prilagođeni (Custom) način 1 s postavkama za ptice na hranilici, odnosno Prilagođeni (Custom) način 2 s bržim postavkama za ptice u letu, kako biste ga mogli odabrati u trenu, kad se ukaže takva prilika.

4. Odabir brzog načina rada

The back of a Canon EOS 90D showing high speed continuous shooting settings.
Za fotografiranje objekata koji se brzo kreću vjerojatno je najbolje odabrati uzastopno snimanje.

Kad se ptica ukaže, najbolje je snimiti niz fotografija kako biste povećali mogućnost snimanja savršene fotografije. Pritisnite tipku Q i za način okidanja (Drive mode) odaberite Brzo kontinuirano. Canon EOS 90D okinut će 10 sličica u sekundi uz automatsko izoštravanje s praćenjem, odnosno 11 sličica u sekundi uz prikaz uživo. Način rada automatskog izoštravanja postavite na AI Servo kako bi se aktivirao kontinuirano, predviđajući pritom pokrete objekta. Zatim odaberite jednostruku točku izoštravanja. Točku namjestite na pticu i pritisnite okidač dopola kako biste zadržali fokus te ga zatim pritisnite i zadržite pritisnutim za fotografiranje.

5. Kadriranje bez hrane

Želite li snimiti što prirodniju fotografiju, kompoziciju složite tako da hranilica za ptice bude izvan kadra, a objekt izoštren.

Najprirodnije fotografije ptica one su na kojima nema hranilice niti drugih znakova ljudske prisutnosti, stoga potražite mogućnosti snimanja upravo takvih kadrova. Ptice često skakuću po granama u blizini hranilice prije nego što dođu po hranu, tako da je to dobro vrijeme za početak snimanja. Ako uočite kako zvuk fotoaparata plaši ptice, isključite zvučnu potvrdu za zadržavanje fokusa (u izborniku za zvučni signal (Beep) na modelu Canon EOS 90D i drugim fotoaparatima) i odaberite tiho snimanje uz tiše okidanje.

Snimanje zvijezda – astrofotografija

Fotografiranje zvijezda s objektom u prednjem planu rezultira zanimljivijom konačnom fotografijom.

1. Postavljanje stativa

A photographer sets up a tripod in his garden to take a photo of the night sky.
Poslužite se stativom kako bi vam fotografije ostale izoštrene tijekom dugih ekspozicija.

Zvijezde je najbolje fotografirati kad je vedro, za vrijeme mladog mjeseca, jer tad je nebo vrlo tamno. Možda ćete teško izbjeći svjetlosno onečišćenje, ali i u gradskim okruženjima možete uhvatiti jasne snimke zvjezdanog neba. Za početak, fotoaparat postavite na stativ. Pokušajte fotografije kadrirati tako da obuhvaćaju dio pojedinosti iz prednjeg plana, npr. stabla, za fotografiju koja će djelovati "svemirski". Kada birate kamo usmjeriti fotoaparat, telefonska aplikacija za noćno nebo može vam pomoći pri odabiru sazviježđa ili jezgre Mliječnog puta.

2. Izoštravanje udaljene zvijezde

A photographer’s hands holding a Canon EOS 90D with a zoom lens attached.
Prilikom izrade kompozicije snimke izoštrite jednu zvijezdu ili skupinu zvijezda. Prilikom izrade kompozicija nemojte zaboraviti na zumiranje.

Prilikom zaključavanja udaljene zvijezde morate upotrijebiti ručno izoštravanje. Aktivirajte prikaz uživo i potražite vrlo svijetlu zvijezdu na nebu. Dvaput pritisnite tipku za zumiranje na fotoaparatu kako biste povećali zvijezdu na zaslonu. Odaberite ručno izoštravanje objektivom te okrenite prsten za izoštravanje (onaj pri kraju objektiva) sve dok ne izoštrite zvijezdu. Potom je ponovo možete smanjiti i prema potrebi podesiti kompoziciju.

3. Odabir brzine zatvarača

The screen of a Canon EOS 90D showing the Long exposure noise reduction setting.
Odaberite odgovarajuću brzinu zatvarača za efekt koji želite postići – upotrijebite malu brzinu zatvarača za zamućenje, odnosno veliku brzinu zatvarača za zamrzavanje.

Zbog rotacije zemlje, zvijezde nikad nisu statične; ako odaberete premalu brzinu zatvarača, zvijezde će se razliti u svjetlosne crte. Tu vam može pomoći "pravilo 500" – u pitanju je metoda za mjerenje maksimalnog vremena ekspozicije prilikom fotografiranja, prije nego što zvijezde ne postanu mutne i počnu ostavljati trag. Brzina zatvarača ne smije biti manja od 500 podijeljeno sa žarišnom duljinom objektiva. Dakle, ako vam je objektiv postavljen na 25 mm, možete snimati najviše 20 sekundi (500 podijeljeno s 25). Tako duge ekspozicije mogu rezultirati povećanim šumom na slici, jer senzor se tijekom ekspozicije zagrijava. Kako biste smanjili količinu šuma, aktivirajte postavku Smanjenje šuma kod duge ekspozicije.

4. Ekspozicija za noćno nebo

The screen of a Canon EOS 90D showing settings for night shooting.
Fotoaparat postavite za noćno snimanje, s visokim ISO vrijednostima kako biste izbjegli nastanak tamnih, sumornih fotografija – iako to zvuči kontraintuitivno, Ravnotežu bijele postavite na Dnevno svjetlo.

Odaberite M za ručni način rada i pritisnite tipku Q za podešavanje ekspozicije. Odaberite širok otvor blende kao što je f/5.6 i brzinu zatvarača postavite na 20 sekundi – ili se poslužite pravilom 500 – i odaberite visoku ISO vrijednost, npr. 3200. Za način rada odaberite samookidač od dvije sekunde ili se poslužite aplikacijom Canon Camera Connect kako biste spriječili podrhtavanje fotoaparata nakon pritiska okidača i zatim okinite snimku. Procijenite fotografiju i povećajte ISO vrijednost ako ju je potrebno posvijetliti, odnosno smanjite ISO vrijednost ako ju je potrebno zatamniti.

5. Snimanje obrisa zvijezda

Snimanjem obrisa zvijezda možete postići upečatljive i dojmljive fotografije.

Umjesto da se borite protiv činjenice da se zvijezde kreću nebom, možete ih pokušati snimiti kao kružne obrise. Trebate kontinuirano snimati niz ekspozicija od 30 sekundi, nekoliko sati ili više. Ako vaš fotoaparat ima način za intervalno snimanje (kao Canon EOS 90D, EOS 6D Mark II i EOS RP te profesionalni fotoaparat, uključujući EOS 5D Mark IV), omogućite taj način rada, postavite interval na 1 sekundu, a broj snimki na 00 – neograničeno. Brzinu zatvarača postavite na 30 s i počnite sa snimanjem. Ako vaš fotoaparat ne nudi intervalno snimanje, možda nudi način s ubrzanim protokom vremena koji možete isprobati u kombinaciji s dugim vremenom ekspozicije. Nakon što snimite niz fotografija, možete ih spojiti uporabom Canonova softvera za obradu slika Digital Photo Professional (DPP). Upotrijebite alat za spajanje (Compositing) i svaku fotografiju postavite u način rada za stapanje Lighten.


Napisao James Paterson

Povezani proizvodi

Slični članci



"Pronađite inspiraciju" vaš je najvažniji izvor korisnih savjeta o fotografiji, vodiča za kupce i pronicljivih intervjua – sve što trebate za pronalaženje najboljeg fotoaparata ili pisača te ostvarenje sljedeće kreativne ideje.

Natrag na Svi savjeti i tehnike