SPORTSKA FOTOGRAFIJA

Cjelodnevno snimanje s profesionalnim sportašem

Mlada fotografkinja Deborah provodi dan prepun akcije s Canonovim ambasadorom Jean-baptisteom Liautardom, snimajući svaki trenutak uzbudljive vožnje brdskog bicikla.
Dva fotografa snimaju snimku brdskog biciklista koji izvodi odvažan skok, s vlatima trave u prednjem planu.

Zamrzavanje brze akcije može biti zastrašujući izazov kad započinjete s fotografijom. Koje biste postavke fotoaparata trebali upotrebljavati? Kako biste trebali izoštriti objektiv? Koje će tehnike osigurati iznimno oštre rezultate?

Deborah, mlada fotografkinja i entuzijastkinja akcijskih sportova iz francuskog Lyona željela je dobiti neke odgovore.

„Zaista sam se mučila s izoštravanjem i kadriranjem“, objašnjava. „Želim ovladati odgovarajućim tehnikama za izoštravanje objekta i odabir savršenog kuta za snimanje akcije.“

Kako bismo pomogli Deborah u ovladavanju brzom akcijskom fotografijom, povezali smo je s ambasadorom tvrtke Canon i fotografom brdskog biciklizma Jean-baptisteom Liautardom (Jb) na akrobatskom snimanju francuskog brdskog biciklista Jéremyja Berthiera.

Jb obično snima fotoaparatom EOS R5 tvrtke Canon, ali kako bi se pokazalo da za snimanje fotografija profesionalne kvalitete nije potreban profesionalni komplet, par je dobio EOS RP tvrtke Canon i objektiv RF 35mm F1.8 Macro IS STM tvrtke Canon.

Otkrijte kako je Deborah svladala izazove i pročitajte najbolje savjete Jb-a za snimanje akcije.

1. Komunicirajte sa snimanom osobom

Tri osobe na drvenoj platformi gledaju fotografije na fotoaparatu EOS RP tvrtke Canon; dvije od njih sjede, jedna nosi kacigu i pridržava bicikl.

Razgovor sa snimanom osobom od ključne je važnosti za postizanje najboljih rezultata. „Cilj ovakve fotografije je prikazati najbolji dio akcije“, kaže Jb. „Ako se sportaš popne na visinu od četiri metra, a to na fotografiji izgleda poput jednog metra, to onda nije dobra akcijska snimka. To može biti dobra fotografija, ali vozač njome nikada neće biti zadovoljan, a naposljetku svi moraju biti zadovoljni.“

Slika obrisa u tamnoj sjeni na zaslonu s promjenjivim kutom fotoaparata EOS RP tvrtke Canon.

Jb je savjetovao Deborah da navodi snimanu osobu, govoreći gdje da gleda i što da radi. „Tako kontrolirate sve, čak i kada se akcija odvija prirodno – sve se vrti oko upravljanja tim malim detaljima fotografije“, kaže.

„Ako vaš fotoaparat nema vrlo veliku brzinu kontinuiranog snimanja, morat ćete pritisnuti okidač točno u pravom trenutku“, kaže Jb. „Poznavanje sporta doista će biti od velike pomoći u tom pogledu. Pričajte s vozačem i razgovarajte o tome koji trik izvodi, koliko će visoko ići i iz kojeg kuta misli da će akcija izgledati dobro.“

Deborah se slaže: „Jb je objasnio koliko je važno komunicirati s ljudima s kojima radimo kako bismo mogli međusobno komunicirati svoja očekivanja. Najveći izazov koji sam imala na snimanju bio je suočavanje s brzinom objekta. Njega sam nadišla analizom Jeremyjevog treninga kako bih mogla predvidjeti pravi trenutak za pritiskanje okidača pri sljedećem pokušaju.“

Ne zaboravite upotrijebiti i tehnologiju fotoaparata u svoju korist. Kombinirajući odličnu komunikaciju sa snimanom osobom i najbržu postavku fotoaparata, moći ćete bolje snimiti trenutak kada se svi elementi spoje u vrhunskoj akcijskoj snimci. „Doista je važno snimiti niz snimki koje možete podijeliti sa sportašem kako biste odabrali najbolji kadar, jer se položaj i akcija moraju izvesti savršeno s obje strane fotoaparata“, objašnjava Jb.

2. Upravljanje sa što više elemenata

Ambasador tvrtke Canon Jean-baptiste Liautard fotografira čovjeka koji izvodi trikove na brdskom biciklu, fotoaparatom EOS RP tvrtke Canon.

Jb kaže da voli „preraditi” ravnotežu bijele kako bi se naglasile tople boje u vrijeme večeri, a Deborah je pokazao kako to učiniti ručnim podešavanjem više temperature boje s opcijom K (Kelvin) u izborniku za ravnotežu bijele boje na modelu EOS RP tvrtke Canon.

Biciklist skače spuštajući se nizbrdo cestom.

„Za ovu sam snimku od Jeremyja tražio da nosi žutu i smeđu odjeću, jer sam osjetio da dobro nadopunjuje pozadinu“, kaže Jb. Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon s objektivom RF 35mm F1.8 Macro IS STM tvrtke Canon uz 1/2500 s, f/1,8 i ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Iako ne možete kontrolirati vremenske prilike, trebali biste dati sve od sebe kako nijedan drugi aspekt snimanja ne biste prepustili slučaju, kaže Jb. „Pokušajte predvidjeti probleme i kontrolirati što je moguće više stvari. Na primjer, u danima prije snimanja mnogo je kišilo, pa je doskok na jednom od skokova bilo previše mekan. Kako bismo to kompenzirali, na doskoku smo zapalili vatru i zatim pričekali da se teren osuši u roku od nekoliko sati.“

Jedan aspekt akcijskog sportskog snimanja kojim se može upravljati je odabir odjeće vozača. „Pokušajte osigurati usklađenost boja ili dodajte kontrast. Primjerice, ako imate zelenu pozadinu, možete odabrati crvenu ili bijelu odjeću kako bi se vozač zaista istaknuo.“

3. Postavite veliku brzinu zatvarača

Slika vrha fotoaparata EOS RP tvrtke Canon s naglaskom na kotačić za odabir načina rada fotoaparata.

Jb savjetuje prebacivanje u način rada za ručnu ekspoziciju radi potpune kontrole nad postavkama fotoaparata. Ako krećete s akcijskom fotografijom, najbolje je snimati kada je relativno svijetlo, čime ćete si ostaviti više slobode za eksperimentiranje.

Brdski biciklist izvodi skok, od kojeg je vrh u ravnini s obližnjom krošnjom.

Velika brzina zatvarača ključna je za održavanje jasnih detalja pri fotografiranju sportaša u pokretu. Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon s objektivom RF 24-105mm F4-7.1 IS STM tvrtke Canon pri 52 mm, 1/1000 s, f/7,1 i ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Odabir odgovarajuće brzine zatvarača bio je od ključne važnosti u ovoj snimanju. „Brdski biciklizam vjerojatno je jedan od najbržih sportova koje možete snimati“, kaže Jb. „Kotači se okreću toliko brzo da je teško snimiti izoštrene snimke pri brzinama zatvarača manjima od 1/800 s. Ako imate dovoljno svjetla, preporučujem najmanje 1/1000 s.“

Postavljanje tako velike brzine zatvarača može biti problem kad se razina osvjetljenja smanji, ali upotrebom „brzog“ objektiva s velikim maksimalnim otvorom blende, kao što je RF 35mm F1.8 Macro IS STM tvrtke Canon, otvarate si više mogućnosti. „Pri velikoj brzini zatvarača možda ćete morati prilagoditi otvor blende i ISO vrijednost za postizanje dobre ekspozicije“, objašnjava Jb. „Ponekad možda nećete htjeti snimati s maksimalnim otvorom blende u uvjetima slabog osvjetljenja, jer ćete htjeti da prednji plan ne bude zamućen. U tom slučaju, povećanje ISO vrijednosti omogućit će vam da zamrznete akciju.“

Unatoč tome, Jb preporučuje održavanje ISO vrijednosti što je moguće niže kako bi se postigla najbolja kvaliteta slike, pa je Deborah počela s ISO 100. „Zatim sam odabrala veliku brzinu zatvarača“, kaže. „Osim toga, prilagodila sam otvor blende i vrijednost ISO kako bih dobila željenu ekspoziciju.“

4. Odaberite odgovarajući način izoštravanja

Ambasador tvrtke Canon Jean-baptiste Liautard čuči u travi uz Deborah, pokazujući joj zaslon s promjenjivim kutom na fotoaparatu EOS RP tvrtke Canon.

Automatsko izoštravanje u kombinaciji s promjenjivim kutom na fotoaparatu EOS RP tvrtke Canon može biti od velike pomoći jer olakšava snimanje oštrih snimaka kad fotoaparat držite pod neobičnim kutovima, kao što je Jb objasnio Deborah.

Izoštravanje brzog sportaša jedan je od glavnih izazova u sportskoj fotografiji. Jb smatra kako, iako je fotoaparat s brzim automatskim izoštravanjem često od neprocjenjive važnosti za snimanje akcije, dosljedne rezultate pri suočavanju s predvidljivom i ponovljivom sportskom figurom možete postići uz prebacivanje na ručno izoštravanje.

„Kad poznajete sport i točno znate gdje će vozač biti u najvišoj točki, tada možete prethodno ručno izoštriti objektiv“, kaže. „Kako biste si olakšali posao, zamolite ih da stoje na mjestu, ispod mjesta na kojemu će izvesti figuru, a zatim povećajte prikaz uživo za 10x kako biste se mogli precizno fokusirati na njih.“ Ako će fotoaparat ostati pod istim kutom, žarišna udaljenost od objektiva ne bi se trebala mijenjati, tako da neće doći do promjene izoštravanja. Međutim, ako je fotoaparat nagnut prema gore, udaljenost izoštravanja će se promijeniti, a ako je dubinska oštrina dovoljno plitka, fotografija neće biti izoštrena.

„Ako je akcija nepredvidiva, kao u slučaju brdskog biciklizma, svakako bih umjesto toga iskoristio SERVO automatsko izoštravanje.“

Deborah kaže kako joj je trebalo nekoliko pokušaja da postigne izoštrene fotografije, jer nije navikla na tu tehniku. „Prije akcije sam automatsko izoštravanje postavila na objekt koji je bio na udaljenosti na kojoj sam očekivala Jéremyjevu figuru, a zatim sam objektiv postavila na ručno izoštravanje kako ne bi promijenio položaj“, objašnjava.

5. Budite kovač svoje sreće

Mlada žena na polju s visokom travom drži travu u ruci ispred kamere, s dva lika na biciklima na vrhu rampe u daljini.

Prateći prednji plan, dobivate slobodu snimanja akcije iz najboljeg kuta.

Biciklist izvodi skok na sunčan dan, s travom u prednjem planu slike.

Upotrebom objektiva RF 35mm F1.8 Macro IS STM tvrtke Canon pri maksimalnom otvoru blende od f/1,8, trava pruža meki okvir za Jeremyjev skok. Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon pri 1/4000 s, f/1,8 i ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb je naučio Deborah važnosti reagiranja u trenutku kad stvari ne funkcioniraju onako kako je zamišljeno. „Rekao sam kako na svojim fotografijama u prednjem planu volim detalje kao što su grane i lišće jer oni dodaju dubinu i trodimenzionalnu kvalitetu“, kaže. „Bilo je trave kroz koju sam želio snimati, ali bila je prilično niska, a ograda ispred skokova blokirala bi snimku iz niskog kuta. Kako bismo to riješili, jednostavno smo iščupali nešto trave i držali je ispred objektiva.“

Za Deborah je to bila nova tehnika. „Upotreba trave ili stabala za skrivanje neželjenih detalja na fotografiji ili stvaranje bolje kompozicije bio je očit potez, ali to do ovog snimanja nikad nisam pokušala“, objašnjava. „Jb mi je rekao da istražim sva mjesta za pronalazak savršenog kuta – i da ne planiram naknadno varati uređivanjem fotografije, već da prije snimanja fotografije iskoristim i izmijenim okruženje koliko god je to potrebno.“

Naposljetku, Deborah je snimila neke nevjerojatne akcijske sportske fotografije – a nadamo se kako će vam savjeti Jb-a pomoći i u snimanju vlastitih figura.

Podignite akcijske fotografije na novu razinu uz ove napredne tehnike iz Jb-ovog repertoara*.

*Dostupno samo na određenim jezicima.



Napisao Marcus Hawkins

Slični proizvodi

Slični članci